Benjamin, George Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień

przejdź do treści

kompozytor brytyjski ur. w 1960. W 1976 studiował w paryskim konserwatorium u Olivera Messiaena, następnie w King’s College w Cambridge u Alexandra Goehra. Już wczesne kompozycje Benjamina przyciągały uwagę wybitnych dyrygentów i prestiżowych festiwali. Jego nowo powstające utwory orkiestrowe były wykonywane na bieżąco. W programie BBC Proms 1980 Orkiestra Symfoniczna BBC pod batutą Marka Eldera wykonała utwór Benjamina z tego samego roku, Ringed by the Flat Horizon. W 1982 Simon Rattle z zespołem London Sinfonietta dali prapremierę At First Light (1982)Centre Pompidou, celebrujące swoje dziesięciolecie w 1987, złożyło zamówienie u Benjamina; kompozytor odpowiedział w tym samym roku utworem z elektroniką pod tytułem Antara. Dla 75. Salzburger Festspiele (1995) powstały z kolei Trzy inwencje (Three Inventions). Zorganizowany w 2002 pod hasłem „By George” portret kompozytorski (w istocie festiwal) Benjamina, trwał cały sezon. Zainaugurował go Pierre Boulez na czele London Symphony Orchestra prawykonaniem Palimpsestów. W ostatnich sezonach Berliner Philharmoniker, Elbphilharmonie w Hamburgu i Festival Présences w Radio France organizowały przeglądy twórczości kompozytora, a w Konzerthaus w Sztokholmie odbył się festiwal jego muzyki. 

Osobnym rozdziałem w twórczości Benjamina są opery, pisane od początku we współpracy z dramatopisarzem Martinem Crimpem. Pierwsza, Into the Little Hill, powstała na zamówienie paryskiego Festival d’Automne 2006. Druga, Written on Skin, po prapremierze na festiwalu w Aix-en-Provence w lipcu 2012 była grana w ponad dwudziestu teatrach operowych różnych krajów i otrzymała wiele nagród. W 2018 londyńska Royal Opera wystawiła trzecią, Lessons in Love and Violence. Najnowsze dzieło pary Benjamin/Crimp to Picture a day like this. Prapremiera odbyła się w lipcu 2023 na festiwalu w Aix-en-Provence; zespołem Mahler Chamber Orchestra dyrygował kompozytor. 

Jako dyrygent Benjamin ma w dorobku wykonania wielu ważnych kompozycji, w tym Wolfganga Rihma, Unsuk Chin, Tristana Muraila, Gerarda Griseya i Györgya Ligetiego. Od wielu lat współpracuje szczególnie blisko z Ensemble Modern, London Sinfoniettą, Orchestre philharmonique de Radio France, Royal Concertgebouw Orchestra i Mahler Chamber Orchestra (ta ostatnia dała w 2021, podczas BBC Proms, prawykonanie Koncertu na orkiestrę pod batutą kompozytora). 

Od 2001 pracuje w King’s College w Londynie jako Henry Purcell Professor of Composition. Wśród otrzymanych przez niego nagród i wyróżnień są: tytuł Commandeur de l’Ordre des Arts et des Lettres (2015), szlachectwo (2017), Złoty Lew Biennale w Wenecji za całokształt osiągnięć (2019), Grand Prix artistique Fundacji Simone i Cino Del Duca przy Institute de France (2022), Nagroda Muzyczna im. Ernsta von Siemensa (2023). 

Wybrane kompozycje: Flight na flet (1979), Ringed by the Flat Horizon na orkiestrę (1980), Sortilèges na fortepian (1981), A Mind of Winter na sopran i orkiestrę (1981), Meditations on Haydn’s name na fortepian (1982), At First Light na orkiestrę kameralną (1982), Jubilation na orkiestrę i grupę dzieci (1985), Three Studies na fortepian (1985), Fantasy on Iambic Rhythm na fortepian (1985), Antara na 16 muzyków i elektronikę (1987), Upon Silence na mezzosopran i pięć viol (1990), Upon Silence na mezzosopran i zespół smyczkowy (1991), Sudden Time na wielką orkiestrę (1993), Three Inventions na orkiestrę kameralną (1995), Sometimes Voices na baryton solo, chór mieszany i orkiestrę (1996), Viola, Viola, duet altówkowy (1997), Shadowlines na fortepian (2002), Palimpsests na orkiestrę (2002), Olicantus na zespół kameralny (2002), Piano Figures na fortepian (2004), Dance Figures na orkiestrę (2004), Into the Little Hill, opera w dwóch częściach na sopran, kontralt i zespół 15 instrumentów, libretto: Martin Crimp (2006), Duet na fortepian i orkiestrę (2008), Written on Skin, opera w trzech częściach, libretto: Martin Crimp (2012), Dream of the Song na kontratenor, chór żeński i orkiestrę (2014/15), Lesson in Love and Violence, opera w dwóch częściach, libretto: Martin Crimp (2017), Koncert na orkiestrę (2021), Three, utwór kameralny (2021), Picture a day like this, opera w siedmiu scenach, libretto: Martin Crimp (2021/23).