Kranebitter, Matthias Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień

przejdź do treści

ur. w 1980 w Wiedniu, studiował kompozycję elektroakustyczną u Dietera Kaufmanna i Germana Toro-Pereza, film i kompozycję z użyciem mediów u Klausa-Petera Sattlera oraz grę na fortepianie u Christiane Karajevej na wiedeńskim Universität für Musik und darstellende Kunst. Studia podyplomowe kontynuował w konserwatorium w Amsterdamie oraz na uniwersytecie w Grazu u Alexandra Stankovskiego i Beata Furrera. W jego muzyce widać wpływy społeczeństwa medialnego, można w niej zauważyć gęste nagromadzenie dźwięków z codziennego życia – akustycznych odpadów oraz kolorowej i heterogenicznej powodzi brzmień – a także komiczne i groteskowe zniekształcenia stereotypowych gestów muzycznych dokonywane z ironiczną ambiwalencją oraz dążenie w muzyce do art brut, uwolnionej od kultury. Kranebitter otrzymał m.in. pierwszą nagrodę w ramach Gaudeamus Music Week (Project Young Composers) w Amsterdamie (2009), nagrodę na konkursie kompozytorskim Impuls w Grazu (2013), nagrodę SKE Austro Mechana (2013), Förderungspreis miasta Wiednia (2014), Nagrodę Kompozytorską miasta Stuttgart (2020) i Nagrodę Kompozytorską Erste Bank przyznawaną przez Wien Modern / Klangforum Wien (2020). Współpracował z wieloma zespołami, takimi jak: Nadar (Belgia), Decoder (Hamburg), Klangforum Wien, Ensemble Phace (Austria), Orkiestra Symfoniczna Radia Wiedeńskiego, ensemble mosaik (Berlin), Talea (Nowy Jork). W 2015 otrzymał stypendium Akademie der Künste Berlin. Jest założycielem Black Page Orchestra oraz jednym z inicjatorów i organizatorów Unsafe+Sounds Festival w Wiedniu. 

Wybrane utwory: Koncert D-dur na saksofon altowy i orkiestrę midi (2009), Koncert Es-dur na klawesyn i zespół (2010), II Kwartet smyczkowy na altówkę i elektronikę (2010), Der Apfel aus Basra, opera kameralna na sześć głosów i zespół (2011), fröhliche Verunstaltungen (Musik als Neurose) na zespół (2012), Top 10 (Form als Neurose) na wiolonczelę, fortepian lub keyboard, elektronikę i wideo (2012), 3 nihilistische Etüden über eine Liebe der Musikindustrie na fortepian i elektronikę (2013), nihilistic study no. 7 na zespół (2013), 32bit recorder songs na flet prosty sopranowy i elektronikę (2013), pack the box (with ve dozen of my liquor jugs) na flet, puzon, fortepian i elektronikę (2013), 96bit music for accordion na akordeon i elektronikę (2014), Versuche gegen die Ohnmacht na flet, klarnet i akordeon (2014), Concerto for the Invisible Hand (Adam Smith) na saksofon sopranowy, gitarę elektryczną, fortepian i elektronikę (2015), Dead Girl (Requiem E) na flet, gitarę elektryczną i elektronikę (2015), nihilistic study 13 to 14 na akordeon i klawesyn (2015), pitch study no.1/contra violin na skrzypce i elektronikę (2016), Echotecture: Prolog na zespół (2016), Pancrace Royer: Le Vertigo na zespół i elektronikę (2016), Stack overflow: exploiting 24 preludes na klarnet basowy, wiolonczelę, elektryczną cytrę, keyboard, bębny i elektronikę (2016–17), Vestris 4.0 na tancerkę, wiolonczelę i elektronikę (2017), die Auflösung traditioneller Stubenmusik in die Geometrie des Alpenhauptkammes (2. Versuch) na cytrę alpejską i elektronikę (2017), Ghost Box Music na flet, klarnet, skrzypce, altówkę, wiolonczelę, akordeon, cytrę i elektronikę (2017–18), polychotic listening tasks na trąbkę, waltornię, gitarę elektryczną, skrzypce, altówkę i czterokanałową elektronikę (2018), The Complete Unfiguranted Egalitarian Aural Realism Part 1 na flet, altówkę i elektronikę (2018), Die Unbekannte aus der Seine, taniec z elektroniką (2019), multicompact-superspeed-difussion-squeezer na puzon, keyboard, perkusję, wiolonczelę i kontrabas (2019), Amerika oder die Infektion, opera kameralna do libretta Antonia Fiana (2019), Encyclopedia of Pitch and Deviation na zespół (2020), Recalling Her Dance, taniec z elektroniką (2020), Combative Music And Its Algorithmic Demystification na flet, saksofon, gitarę elektryczną, fortepian, perkusję i elektronikę (2020), Whirl and Pendulum na klarnet/klarnet basowy, wiolonczelę i fortepian (2020), 60 Auditory Scenes for Investigating Cocktail Party Deafness na orkiestrę (2021), pitch study no.2 / 88 piano keys na fortepian i dwa keyboardy (2022), taste music 1–4 na trąbkę, dwoje perkusistów i elektronikę (2022), 28 Auditory Scenes for Investigating Cocktail Party Deafness na flet, klarnet, fortepian lub keyboard, skrzypce, wiolonczelę i elektronikę (2022), PANDORA, opera kameralna do fragmentów libretta Voltaire’a (2023), Investigating Gravity na altówkę, akordeon, elektronikę i wideo (2024).