Mayo, Martín Francisco Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień

przejdź do treści

ur. w 1999, wenezuelski i amerykański kompozytor, wykonawca i pedagog mieszkający obecnie w Hadze. Jako młody emigrant z Caracas stykał się z wieloma kulturami muzycznymi, zarówno w swoim rodzinnym mieście, jak i później w Miami. To sprawiło, że łatwo odnalazł swoje miejsce w znanym z eksperymentalnych korzeni Królewskim Konserwatorium w Hadze, gdzie uzyskał licencjat i gdzie obecnie kończy studia magisterskie. Podczas studiów przyswajał sobie nowe obszary sztuki muzycznej pod kierunkiem takich pedagogów jak Peter Adriaansz, Cornelis de Bondt, Martijn Padding, Calliope Tsoupaki i Rozalie Hirs. 

W pierwszych kilku latach kariery artystycznej Mayo zdobył liczne nagrody i wyróżnienia wykonawcze i kompozytorskie, m.in. nagrodę De Ereprijs podczas Spotkań Młodych Kompozytorów w Apeldoorn (2020). Uczestniczył również w kursie mistrzowskim Johna Adamsa (w ramach Nagrody Erazma – Erasmusprijs w listopadzie 2019). Otrzymuje zamówienia kompozytorskie od takich zespołów, orkiestr i festiwali, jak: Los Angeles Philharmonic, Orkest De Ereprijs, Residentie Orkest, New European Ensemble, Festiwal w Oranjewoud, Amici Trio, Ensemble Spaceship oraz od perkusisty Konstantyna Napolova. W 2022 jego utwory były wykonywane podczas Gaudeamus Muziekweek i festiwalu Musica Sacra w Maastricht. 

Mayo pojmuje procesy artystyczne jako formę narracji. Jego dzieła często koncentrują się na wysoce indywidualnym podejściu do rytmu i folkloru. Mayo jest również oboistą, pianistą jazzowym, gra na gitarze cuatro, aranżuje muzykę i śpiewa. Jest członkiem założycielem zespołu Warekes z południowej Holandii, tworzącego nową odmianę folkloru inkluzywnego. 

Wybrane utwory: Timelapse of the Wandering Wheel na marimbę, wibrafon, fortepian i orkiestrę smyczkową (2016), I Have Such a Teacher na orkiestrę (2017), The Stygian Labyrinth na orkiestrę smyczkową (2017), Princess Gymnast na orkiestrę kameralną (2017), Pantheon In Memoriam David Maslanka na duży zespół dęty (2017), Contrapunteo na dwoje śpiewaków, fortepian i kongi (2018), Pero Like na flet, obój, klarnet, fagot, trąbkę i kongi (2018), Vuela si puedes volar... na flet, obój i fagot (2018), Triangles II na klarnet, marimbę, akordeon, fortepian i głośnik (2018), Wheatfield with Crows na perkusję, fortepian i wiolonczelę (2019), Como La Palma del Llano, instalacja z live electronics (2018), Let Ring na trzy trąbki i fixed media (2018), Fantasmas de sombra y luna na wiolonczelę, mandolinę, amplifikowany ananas i live electronics (2019), Cantos de Pilón na amplifikowaną miskę, śpiewaka, osobę gotującą arepas i live electronics (2019), Responsorial na harfę, kontrabas i amplifikowaną marimbę (2019), Pregones al Bautista na zespół instrumentalny i pięcioro śpiewaków (2020), Ritmische Etude na cztery perkusje (2020), Y se lo tragó la tierra na kwartet smyczkowy (2020), Jaiberos na cztery kontrabasy (2021), Gebakken Cultuur na zespół instrumentalny (2021), Saeta (In Memoriam Louis Andriessen) na orkiestrę i film (2021), El cachicamo y el Morrocoy na klarnet, trąbkę, fortepian, skrzypce i wiolonczelę (2021), Boca Arriba na perkusję solo i mały zespół dęty (2022), Diesel Tambor na flet, obój, perkusję, wiolonczelę i indyjską tablę (2022), Sic Semper na kwartet smyczkowy (2024), 1000stappen na cuatro, śpiewaka, tombak, tancerza i elektronikę (2023), We Move Without Moving na wibrafon i elektronikę (2024).