Michajłów, Lena
ur. w 2002 w Krakowie. Jest absolwentką studiów licencjackich Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie kompozycji Ignacego Zalewskiego (dyplom z wyróżnieniem). Obecnie kontynuuje studia na kierunku kompozycja z muzyką elektroniczną, filmową i teatralną.
Jej utwory były z powodzeniem wykonywane w wielu salach koncertowych w Polsce i za granicą. Uczestniczyła w warsztatach kompozytorskich w Warszawie, Radziejowicach i Darmstadcie, pracowała ze światowej sławy kompozytorami i kompozytorkami, takimi jak: Marc Andre, Marco Stroppa, Peteris Vasks, Francesco Filidei, Oscar Bianchi, Justė Janulytė, Du Yun, Clara Iannotta, Brigitta Muntendorf, Paweł Mykietyn, Zygmunt Krauze, Krzysztof Knittel, Alexander Schubert, Marta Ptaszyńska, Ondřej Adámek, Doina Rotaru i Johannes Kreidler.
Lena Michajłów interesuje się tworzeniem nie tylko kompozycji akustycznych, ale także utworów multimedialnych i edycją własnych filmów. W lutym 2023 wzięła udział w Hackathon Synthdesign Marathon, podczas którego wraz z grupą składającą się z trójki kompozytorów stworzyli własny ekologiczny instrument bazujący na czujnikach odległości.
Tworzyła oprawę muzyczną do spektakli i słuchowisk Jerzego Machowskiego, Romana Polaka, Michała Rogalskiego, Agi Błaszczak, Magdaleny Drab, Jana Kamińskiego, Macieja Jaszczyńskiego, Macieja Synowca, Michała Świechowskiego, Ady Braneckiej oraz Oskara Winiarskiego, prezentowanych w Polskim Radiu, TR Warszawa, Teatrze im. A. Bagara w Nitrze w Słowacji, w Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie oraz w Europejskim Centrum Muzyki im. K. Pendereckiego. Współtworzyła warstwę muzyczną do monodramu multimedialnego LoveBomb, którego premiera odbyła się w TR Warszawa jako wydarzenie towarzyszące Warszawskiej Jesieni. Od 2021 jest członkinią Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich.
Jej utwór Niestałość zdobył nagrodę główną w Konkursie Kompozytorskim na utwór na flet solo obowiązkowy dla uczestników II Międzynarodowego Konkursu Fletowego im. E. Towarnickiego. Została zaproszona do udziału w projekcie organizowanym przez Accademię della Voce del Piemonte, którego zwieńczeniem było prawykonanie jej Tria fortepianowego w Cuneo we Włoszech (lipiec 2022). W 2023 napisała utwory dla Spółdzielni Muzycznej (zaprezentowany w ramach prologu do festiwali Warszawska Jesień i Sacrum Profanum) i Duo Stump Linshalm (prawykonanie na festiwalu Limina w Mozarteum w Salzburgu).
Lena Michajłów jest także laureatką wielu konkursów pianistycznych, a jej recitale miały miejsce w licznych salach koncertowych w Polsce i za granicą. Od 2021 jest członkinią Chopin University Modern Ensemble. W 2015 otrzymała stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, w latach 2016 i 2017 stypendium fundacji Sapere Auso, a w 2020 stypendium Julian Cochran Foundation. W latach 2016–19 była uczestniczką programu dla wybitnie zdolnych Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci. W 2024 została stypendystką Programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska”.
Lista utworów: Piece October na skrzypce i fortepian (2016), 3 Intermezzi na fortepian (2018), Piano trio (2019), Music for cembalo, piano and strings (2020), To, co następuje nagle (What follows suddenly) na orkiestrę kameralną (2021), Niepokój na stacji jawa (Restlessness at java station) na orkiestrę smyczkową (2021), Gyration na klarnet, klarnet kontrabasowy, puzon i taśmę (2021), The Sleepers na mezzosopran, flet i perkusję (2021), Niestałość (Inconsistency) na flet solo (2021), Mały mit na sopran, mezzosopran i bas (2021), Free floating fear na altówkę i fortepian (2022), Trio na skrzypce, wiolonczelę i fortepian (2022), Solipse22 na skrzypce, saksofon, akordeon, perkusję i audio playback (2022), Ziran na trzy akordeony (2022), Parable of the geese na dwa fortepiany (2022), Tam na sopran, fortepian, perkusję i sześciokanałową elektronikę (2022), Shimmering fabrics na skrzypce, audio playback i wideo (2023), Przejazdem na orkiestrę symfoniczną (2023), inside it rains na wiolonczelę (2023), all you need is na zespół, audio playback i live electronics (2023), PROM na dwa klarnety basowe, live electronics i wideo (2023), 46,2 g rocket sled na kontrabas, fortepian, audio playback i live electronics (2023), december (4 years after) na dziewięć instrumentów (2023), spoko luz na audio playback w systemie Dolby Atmos (2024), is it possible na orkiestrę smyczkową (2024), three legs, hands severed na zespół (2024).