Ressi, Christof Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień

przejdź do treści

austriacki kompozytor, aranżer, twórca sztuki mediów i programista. Studiował kompozycję i teorię muzyki, kompozycję jazzową oraz muzykę komputerową. Mieszka w Wiedniu. Jego twórczość obejmuje rozmaite gatunki, od współczesnej muzyki klasycznej, przez jazz i eksperymentalną elektronikę, po sztukę mediów. Tworzy muzykę, sound design i wideo do spektakli teatralnych i tanecznych, opracowuje muzykę wszelkich gatunków na rozmaite zespoły, od big bandów po orkiestry. 

Jego muzyka była wykonywana na całym świecie przez renomowanych muzyków i cenione zespoły, takie jak: Klangforum Wien, Nadar Ensemble, Studio Dan, Black Page Orchestra i Schallfeld Ensemble. Muzykę komputerową prezentował m.in. podczas International Computer Music Conference, New Interfaces for Musical Expression oraz Linux Audio Conference. Otrzymywał liczne granty i nagrody. W 2020 był jednym z dwojga nagrodzonych w VIII Konkursie Kompozycji Operowej im. J.J. Fuxa w Grazu – nagrodzona opera Avatara miała swoją premierę jesienią 2022 na festiwalu Musikprotokoll. W 2021 zdobył prestiżową Erste Bank Kompositionspreis. W 2023 na festiwalu Wien Modern odbył się koncert monograficzny jego utworów. 

Współpracuje blisko z klarnecistą Szilárdem Benesem, koncentrując się na improwizacji audiowizualnej z odniesieniami do popkultury i gier komputerowych. Obecnie pracuje nad doktoratem na Anton Bruckner Privatuniversität für Musik, Schauspiel und Tanz w Linzu – bada formę otwartą w środowiskach gier komputerowych i jej zastosowanie w audiowizualnych dziełach sztuki. 

Jako programista Christof Ressi zapewnia wsparcie techniczne projektów artystycznych i regularnie wnosi własny wkład do projektów takich jak Pure Data i Supercollider. Swoje oprogramowanie udostępnia na licencjach open source. 

Wybrane utwory: GIF Frenzy na pięć instrumentów, elektronikę i wideo (2016), Der Ghul na wielką orkiestrę symfoniczną i big band jazzowy (2016), il faut cultiver notre jardin, vous savez pas? na sześć instrumentów, elektronikę i aktora (2017), game_ over_0.1.1 na klarnet z czujnikami ruchu i grę komputerową (2017), Holy Ghost na duży zespół, saksofon solo i taśmę (2017), batsu gēmu II na saksofon, bębny, instrumenty klawiszowe, elektronikę i wideo (2017), Terrain Study na performera, elektronikę i system virtual reality (2018), Scattered Memories na duży zespół i gramofon (2018), Études d’execution accidentelle na sampler solo (2018), Random Access Memory na zespół jazzowy i elektronikę (2019), 5 Gedichte na orkiestrę symfoniczną i mezzosopran (2020), Avatara, krótka opera na 13 instrumentów, dwoje śpiewaków, elektronikę i system virtual reality (2021), short stories na duży zespół i taśmę (2021), game over 4.0 na klarnet i gitarę elektryczną z czujnikami ruchu oraz grę komputerową (2021), Synaptic City, kompozycja akuzmatyczna (2022), Am Anfang war das A na zespół i elektronikę (2022), rizumu gēmu na pięć instrumentów i live score (2023), Arcade/Arcadia na zespół i elektronikę (2023).