Rupociński, Marcin Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień

przejdź do treści

kompozytor i fotografik, urodzony w 1971 w Wałbrzychu. Jest absolwentem Akademii Muzycznej we Wrocławiu, gdzie studiował kompozycję początkowo w klasie Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, a następnie Stanisława Krupowicza. Fotografii uczył się w studium Pho-Bos (dyplom z wyróżnieniem w pracowni Natalii Lach-Lachowicz) oraz Europejskiej Akademii Fotografii w Warszawie. Jako stypendysta IRCAM uczestniczył w warsztatach muzyki komputerowej w Helsinkach i Paryżu. Jest też wielokrotnym stypendystą MKiDN oraz Funduszu Popierania Twórczości ZAiKS. Jego utwory były prezentowane m.in. na festiwalach: Musica Polonica Nova, Poznańska Wiosna Muzyczna, WRO Media Art Biennale, Audio Art, Warszawska Jesień, Beijing Modern, Alkagran, Festiwalu Prawykonań, Kyiv Music Fest. Wraz z Cezarym Duchnowskim założył w 1997 grupę Morphai, której celem jest realizowanie projektów audiowizualnych. Od 2009 współtworzy laptop ensemble Tonus Finalis, którego repertuar stanowi muzyka elektroakustyczna tworzona przez członków zespołu. 

Współpracował z wieloma teatrami, m.in. z Teatrem Rozmaitości w Warszawie, Narodowym Starym Teatrem w Krakowie i Laboratorium Dramatu w Warszawie. Wykłada na Wydziale Grafiki i Sztuki Mediów Akademii Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu oraz w Katedrze Nowych Mediów Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu. W swojej twórczości kompozytorskiej Marcin Rupociński chętnie łączy muzykę z interaktywnym wideo; działa też aktywnie w obszarze nowych mediów oraz programowania instalacji multimedialnych. Jest pomysłodawcą oraz koordynatorem międzyuczelnianego, cyklicznego projektu artystycznego Random Check. 

http://www.rupocinski.pl

Wybrane utwory: Non Possumus na chór, zespół kameralny i media elektroniczne (2013), Poltergeist, kompozycja muzyczna do instalacji dźwiękowej towarzysząca wystawie Piotra Blajerskiego Granice Poznania (2014), Horao na orkiestrę smyczkową i media elektroniczne (2014), Psalm 96 na chór a capella (2015), Hesychia na media elektroniczne i kwartet smyczkowy (2016), Hesychia Reflection na trzy komputery (2017), Break the Circuit na trzy komputery (2017), Sensitivity na orkiestrę kameralną i projekcje wideo (2019), Mi-repris kompozycja zbiorowa na zespół kameralny, media elektroniczne i projekcje wideo (2019), Random Check na komputery, live electronics i wideo, z warstwą wizualną M. Wolińskiej (2020), Prepared for Media na komputer i wideo (2020), Perfect Circuit na live electronics i wideo (2021), Poet’s Eye na live electronics i wideo (2021), Eulogētos na klawesyn, akordeon, chór chłopięcy, komputery i wideo (2021), Na połoninach na instrumenty etniczne i live electronics (2022), Random Check 3 na live electronics i wideo (2022), Focus Tracking na nieobecną orkiestrę i media elektroniczne (2023), Unsharp Mask, kompozycja hybrydowa na zespół instrumentalny, live electronics i interaktywne wideo osadzone w VR (2023), Overwriting na live electronics i wideo (2023), Second Nature, wielokanałowa instalacja multimedialna (2023).