Słyż, Aleksandra Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień

przejdź do treści

polska kompozytorka, sound designerka i reżyserka dźwięku, absolwentka Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu, poznańskiej Akademii Muzycznej oraz Royal College of Music w Sztokholmie. Członkini międzynarodowego projektu We are Europe oraz platformy SHAPE+, zrzeszającej twórców innowacyjnej muzyki i sztuk audiowizualnych w Europie. 

W występach na żywo skupia się na odnajdywaniu subtelnych połączeń między instrumentami akustycznymi a syntezatorami modułowymi i tworzy bogate, różnorodne struktury dronowe, które powoli, lecz intensywnie pulsują i rezonują z otaczającą przestrzenią i z odbiorcą. Drugą, równie ważną częścią praktyk artystycznych Słyż są interaktywne systemy sonifikacyjne. W latach 2017–22 prowadziła badania artystyczne, w trakcie których eksperymentowała z sonifikacją ruchu/gestu, ludzkimi odruchami proprioceptywnymi oraz różnymi rodzajami interakcji. 

Prace Słyż były prezentowane na najważniejszych europejskich festiwalach muzycznych, a także w wielu prestiżowych przestrzeniach i salach koncertowych, takich jak: Avant Art Festival, CTM Festival, Fylkingen, MeetFactory (Praga), NODE Festival (Modena), ORF musikprotokoll, OSA Festival (Sopot), Rewire Festival (Haga), Festiwal Prawykonań w Katowicach, Warszawska Jesień czy Unsound (Kraków). 

Wybrane utwory: Glossy na kontrabas i elektronikę (2016), Let me express na zespół i eletronikę (2017), Wave na 15 instrumentów (2017), What’s that noise I hear when I shut my eyes really tightly?, performans immersyjny (z Anną Kamińską, Patrykiem Durskim i Przemysławem Degórskim; 2017), SYNESTE7JA.1 SYNESTHESIA, spektakl multimedialny na dwoje tancerzy i live electronics (2018), Obcy w lesie, dramat radiowy dla dzieci (2018), UNDER/ WATER na performera (performerów), live electronics i wizualne przetworzenia (2019), Sketches of carnality, instalacja audiowizualna (z Adrianną Jaworską; 2019), Flights na flet i live electronics (2019), Micro Error Code, performans immersyjny (2019), Human Glory na orkiestrę i live electronics (2020), Iridescence, muzyka akuzmatyczna (2020), Human Glory, LP, kaseta (2020), Iridescence II na skrzypce, altówkę, wiolonczelę i live electronics (2020), Proximity and distance, muzyka akuzmatyczna (2021), Hypercycle, wielokanałowa instalacja dźwiękowa interaktywna (2021), A Vibrant Touch, LP (2022), Everything tends towards chaos and order, elektroakustyczna muzyka ambisoniczna (2022), At different times na orkiestrę, syntezatory modularne i elektronikę (2022/23), Suspended in Ratios na orkiestrę i elektronikę (2024). 

Muzyka do filmów: Somnambulism, reż. Agnieszka Gawrońska (2017), ἴσος / ísos, reż. Haruchika Seno (2018), I saw it, reż. Jakub Oleg Wojciechowski (2018), Alithia (Truth), reż. Michail Galanopoulos (2019/20), Re-quest, reż. Veronika Klyushnik (2020), Liminal Space, współpraca: Maks Posio (2020), Re-quest, sound design do filmu w reż. Veroniki Klyushnik (2020), Dygot (Quiver), reż. Joanna Różniak (2022).