Hoi-Ching Yeung, Alice
ur. w 1999. Urodziła się i dorastała w Hongkongu; obecnie mieszka w Hadze. Jej twórczość obejmuje muzykę orkiestrową, elektroniczną i kameralną – instrumentalną, a także projekty interdyscyplinarne oparte na partycypacji eksperymentalnej.
Kompozycje Yeung były wykonywane w wielu krajach Europy i Azji, m.in. podczas Biennale w Wenecji, Biennale Muzycznego w Zagrzebiu, belgijskiego Transit Festival, Gaudeamus Muziekweek, Grachtenfestival w Amsterdamie, holenderskiego festiwalu November Music, w Theater Münster oraz Holenderskiej Operze Narodowej, przez zespoły takie jak m.in. Hong Kong Sinfonietta, Klangforum Wien, Orkest De Ereprijs, Les Percussions de Strasbourg, HERMESensemble, Residentie Orkest z Hagi, Calefax Reed Quintet, Mivos Quartet, New European Ensemble, PROJECT21stHK oraz ICTUS Ensemble. Jeden z utworów Alice Yeung uzyskał rekomendację 68. Międzynarodowej Trybuny Kompozytorów w Palermo (w kategorii twórców poniżej 30 lat). Artystka jest także laureatką Nagrody dla Młodych Kompozytorów „Pitch Prize” przyznanej podczas konferencji muzyki nowej w ramach festiwalu November Music 2021 w ’s-Hertogenbosch.
Yeung ukończyła z najwyższym wyróżnieniem Akademię Sztuk Performatywnych w Hongkongu, uzyskując licencjat w dziedzinie kompozycji i muzyki elektronicznej (2021), a także Królewskie Konserwatorium w Hadze (magisterium z kompozycji, 2023), gdzie została nominowana do stypendium za wybitne osiągnięcia.
Wybrane utwory: SPIDER na orkiestrę symfoniczną (2021), Beneath YOU, instalacja audiowizualna (2021), Alice in the Wonder(ish)land na chińską orkiestrę (2021), Ding! Dong! Cha! na flet kontrabasowy, wiolonczelę i perkusję (2021), The NAUSEAOUS Weekend!!! UGH!!!!! dla niewiolonczelisty i na live elecronics (2021), Destructing the Molecules of the Rabbit Hole na kwartet perkusyjny (2022), Abyss II: The Void na klarnet, trąbkę, fortepian, skrzypce i wiolonczelę (2022), The Words beneath Breaths na mały zespół instrumentalny (2022), Reveal: Terra Firma na taonga puoro i duet fletowy (2022), without mirror... na perkusję solo i wideo (2022), The Lounge (beta), instalacja wideo (2023), „jikoku” na orkiestrę symfoniczną (2023), CLUSTER, opera kameralna (2023), DOLLY na duży zespół i czworo śpiewaków (2023), m.a.t.r.i.x. na zespół instrumentalny (2023), the shape of aqua na sopran i zespół instrumentalny (2023), FLOW na kwartet smyczkowy (2023), false flicker(s) na perkusję solo (2023), posturizor na skrzypce solo (2023), Wings’ Matra na orkiestrę symfoniczną (2024).