Glojnarić, Sara
ur. w 1991, kompozytorka chorwacka. Studiowała kompozycję w Akademii Muzycznej w Zagrzebiu w klasie Davorina Kempfa, następnie na Uniwersytecie Muzyki i Sztuk Performatywnych w Stuttgarcie w klasie Martina Schüttlera. Jest laureatką licznych nagród, m.in. Kranichsteiner Musikpreis na Międzynarodowych Wakacyjnych Kursach Nowej Muzyki w Darmstadcie (2018), Nagrody im. Ivo Vuljevicia, nagrody konkursu operowego Neue Szenen V, organizowanego przez Deutsche Oper Berlin, Nagrody Kompozytorskiej Erste Bank w Wiedniu (2022), Förderpreis Fundacji Ernsta von Siemensa (2023), Nagrody Kompozytorskiej Miasta Stuttgart (2024), SWR Orchesterpreis za utwór DING, DONG, DARLING! (2024) oraz German Music Authors’ Award – Emerging Artists (2025). W 2019 była stypendystką Kunststiftung Baden-Württemberg. Jej wydawcą jest Edition Juliane Klein (Berlin).
W swojej praktyce artystycznej Glojnarić konfrontuje się z popkulturą, jej estetyką, reperkusjami społeczno-politycznymi, pamięcią zbiorową, nostalgią: całą siecią danych i produktów ubocznych, jakie powstają w wyniku ich zestawienia. Jej kompozycje orkiestrowe i kameralne, a także twórczość wideo, multimedia i instalacje multisensoryczne były prezentowane w Australii, Europie, Ameryce Południowej i Azji przez renomowane zespoły, takie jak m.in.: Musikfabrik, Neue Vocalsolisten Stuttgart, Trio Catch, Sarah Maria Sun, Dirk Rothbrust, Ensemble Mimitabu, The Black Page Orchestra, Orkiestra Symfoniczna Radia Chorwackiego oraz na renomowanych festiwalach takich jak ECLAT w Stuttgarcie, Huddersfield Contemporary Music Festival, Ultraschall Berlin, Wittener Tage für neue Kammermusik, Showroom of Contemporary Sound i Music Biennale Zagreb.
Wybrane utwory: #popfem, wideo (2016), Indispensable Ms. Jones na zespół i elektronikę (2016), Confession Box, instalacja zapachowa (2016), sugarcoating #2 na fortepian, klarnet i wiolonczelę (2017), Žabica kraljica (Frog the Queen), muzyka do teatru lalek (2017),#popfem 2, wideo (2018), Artefacts na sześcioro śpiewaków, elektronikę i wideo (2019), Artefacts #2 na sopran, perkusję i taśmę (2019), sugarcoating na duży zespół (2016–20), Im Stein, opera na głosy solowe, aktorów, chór, orkiestrę i wideo, do libretta Clemensa Meyera (2020–21), Kein Mythos, opera kameralna na dwoje śpiewaków, vocoder, kwintet smyczkowy, perkusję i elektronikę, do libretta Doriana Brunza (2020–21), Latitudes na fortepian preparowany i wideo (2020–21), This Champagne is Burned na zespół i wideo (2021), Latitudes #2 na perkusję i taśmę (2022), EVERYTHING, ALWAYS na orkiestrę smyczkową i taśmę (2022), sugarcoating #4 na orkiestrę (2022), Pure Bliss na zespół, taśmę i gościnnego dyrygenta (2022), Neuro Moon – Manage Your Memories, opera kameralna (2022–23), DING, DONG, DARLING! na orkiestrę i elektronikę (2024).