Oliveros, Pauline Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień

przejdź do treści

(1932–2016)

amerykańska kompozytorka. W latach 1949–52 studiowała kompozycję u Paula Koepkego i grę akordeonową u Willarda A. Palmera w University of Houston, w 1957 ukończyła San Francisco State College, w latach 1954–60 studiowała prywatnie kompozycję u Roberta Ericksona. W 1966 ukończyła studia podyplomowe w University of Toronto pod kierunkiem Hugh Le Caine’a. Od 1961 współdziałała z grupą muzyki improwizowanej Sonics (wraz z Mortonem Subotnickiem). W latach 60. była związana z dwoma ośrodkami muzyki elektronicznej w Kalifornii: San Francisco Tape Music Center (1961–65) i Mills College Tape Music Center w Oakland (1966–67). W latach 1967–81 wykładała w University of California w San Diego, a także przebywała jako kompozytorka rezydentka na wielu uczelniach amerykańskich, m.in. w Mills College, gdzie od 1996 prowadziła klasę kompozycji. W 1985 odbyły się retrospektywne koncerty jej muzyki w J.F. Kennedy Center for the Performing Arts w Waszyngtonie. W 1986 uzyskała doktorat honoris causa University of Maryland w College Park, w 1989 nagrodę Foundation for the Arts w Nowym Jorku, w 1995 nagrodę Foundation for Contemporary Performance tamże. Oprócz kompozycji uprawiała grę na akordeonie i uczestniczyła w wykonaniach własnych utworów.

Oliveros była wybitną badaczką muzyki w Rensselaer Polytechnic Institute w Troy w stanie Nowy Jork i artystką rezydentką Dariusa Milhauda w Mills College. Sformułowała teorię głębokiego słuchania, która zrodziła się z jej dziecięcej fascynacji dźwiękami i pracy w muzyce koncertowej z kompozycją, improwizacją i elektroakustyką. Opisała głębokie słuchanie jako sposób słuchania na każdy możliwy sposób wszystkiego, co możliwe do usłyszenia, bez względu na to, co się w danym momencie robi. Takie intensywne słuchanie obejmuje dźwięki codziennego życia, natury, własnych myśli, a także dźwięki muzyczne. Oliveros założyła Deep Listening Institute, dawniej Pauline Oliveros Foundation, obecnie Center For Deep Listening w Rensselaer PolytechnicInstitute w Troy.

Wybrane utwory: Trio na klarnet, róg i fagot (1955), Three Songs na sopran i fortepian (1957), Variations for Sextet na flet, klarnet, trąbkę, róg, wiolonczelę i fortepian (1960), Trio na akordeon, trąbkę i kontrabas (1961), Sound Patterns na chór a cappella (1961), Time Perspectives na taśmę (1961), Seven Passages na mobile i taśmy, z udziałem tancerza (1963), Duo na akordeon i bandoneon, (1964), George Washington Slept Here na amplifikowane skrzypce, film i taśmę (1965), Winter Light na taśmę i mobile (1965), Light Piece forDavid Tudor na elektroniczny, modyfikowany fortepian, światła, film i taśmę (1965), Five Thousand Miles na taśmę i media elektroakustyczne(1965), Before the Music Ends na taśmę i tancerza (1965), Bye Bye Butterfly na taśmę (1965), The Chronicles of Hell na taśmę (1965), Rock Symphony na taśmę (1965), Big Mother Is Watching You na taśmę (1966), Participle Dangling in Honor of Gertrude Stein na taśmę, mobile i ekipę roboczą (1966), The C(s) for Once na głosy, flety, trąbki i taśmę z systemem opóźniającym (1966), Hallo Piece for Halloween na mimów, instrumenty, taśmy i światła (1966), Circuitry na pięcioro perkusistów i światła (1968), Festival House na mimów, światło, projekcje filmowe, chór i orkiestrę (1968), Valentine for SAG na czworo grających w karty i dźwięk amplifikowany (1968), Music for Lysistrata na taśmę i media elektroakustyczne (1968), Aeolian Partitions na flet, klarnet, skrzypce, wiolonczelę i fortepian (1969), To Valerie Solanasand Marilyn Monroe in Recognition of Their Desperation na orkiestrę (1970), Music for Tai Chi na głosy, akordeon, instrumenty smyczkowe, instrumenty dęte i perkusję (1970), 1000 Acres na kwartet smyczkowy (1972), Sonic Meditations na głosy, performerów i instrumenty (1972), What to Do na performerów i media dźwiękowe (1972), Crow Two. A Ceremonial Opera (1974), Horse Sings fromCloud na fisharmonię, akordeon, bandoneon i concertinę (1975; druga wersja na głos i akordeon 1977), King Kong Sings Along na chór a cappella (1977), Fwyn na dwa bandoneony (1979), Angels and Demons na chór i zespół instrumentalny (1980), Travelling Companions dla tancerzy i zespołu perkusyjnego (1980), Tashi gomang na orkiestrę (1981), The Wanderer na akordeony (1982), 3 Meditations na akordeon (1982), The Seventh Mansion. From The Interior Castle na amplifikowany akordeon (1983), The Wheel of Time na kwartet smyczkowy i media elektroakustyczne (1983), Go na akordeon i dwoje skrzypiec (1983), Tree/Peace na skrzypce, wiolonczelę i fortepian (1984), TheWandering. A Love Song na głos i cyfrowe opóźnienie (1984), Wings of a Dove na dwa fortepiany i podwójny kwintet dęty (1984), Earth Ears na akordeon, wibrafon i skrzypce (1984), Song for the Ancestors na głos, trąbkę muszlową i didjeridu (1984), Legend na chór, amplifikowany akordeon i perkusję (1985), The Chicken Who Learned How to Fly na głosy, narratora i syntezator (1985), Lion’s Eye na gamelan lub synclavier (1985), Tara’s Room na taśmę (1988), Portraits na kwintet dęty (1989), The New Sound Meditation na głosy(1989), Grand Improvisation na obój, kontrabas i syntezator (1990), What If na akordeon (1991), In Memory of the Future na głos solo (1991), Listening for Life na taśmę (1991), Midnight Operas na chór a cappella (1992), Cicada Song na akordeon (1996), Beyond the Mysterious Silence na głos, klarnet, puzon, fortepian i akordeon (1996).