Paxton, Alex Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień

przejdź do treści

ur. w 1990, wielokrotnie nagradzany kompozytor oraz puzonista jazzowy. Studiował w londyńskich uczelniach Royal Academy of Music i Royal College of Music. Poza improwizacjami wykonuje własne, zbliżone muzycznie do formy koncertu kompozycje, wraz z takimi zespołami i orkiestrami, jak m.in.: WDR Sinfonieorchester, Ensemble Modern, London Sinfonietta, Asko|Schönberg, Riot Ensemble, Ensemble Klang, Philharmonia Orchestra, Royal Scottish National Orchestra oraz ensemble x.y. Artysta jest założycielem zespołu Dreammusics. Regularnie występuje również z takimi pionierami muzyki improwizowanej jak Charlotte Keeffe i Steve Noble. Jest ambasadorem brytyjskiej manufaktury instrumentów Michael Rath Trombones.

Utwory Paxtona są często wykonywane przez takie orkiestry, jak: London Symphony, London Sinfonietta, London Philharmonic, Philharmonia Orchestra, Royal Scottish National Orchestra, National Youth Orchestra oraz National Youth Jazz Orchestra, Bournemouth Symphony Orchestra, WDR Sinfonieorchester, NDR Elbphilharmonie, zespoły Ensemble Modern, Klangforum Wien, Asko|Schönberg, Remix, Riot Ensemble, Explore, loadbang, SiTron – Sinfonietta Trondheim, Ensemble Klang, Nouvel Ensemble Contemporain, HyperDuo, a także big-bandy NDR i WDR, podczas festiwali takich jak: BBC Proms, Bang on a Can Long Play, paryski Festival d’automne, MaerzMusik, Guadeamus, ECLAT, Impuls Graz, NOW! Essen, Klangspuren Schwaz, Kammer Klang, Making Music (UK), Listenponyoraz Festiwal w Aldeburgh.

Paxton jest autorem sześciu oper wystawionych przez English National Opera, Helios Collective, Second Movement Opera, a także podczas festiwalu operowego Tête à Tête. Tworzy również liczne utwory przeznaczone do wykonania przez muzyków w społecznościachlokalnych, w tym innowacyjne projekty dla młodych adeptów sztuki muzycznej realizujące ideę muzyki nowej rodem ze świata czytelników Roalda Dahla, takie jak Noggin and the Whale (na potężny zespół wykonawczy złożony z 500 młodych instrumentalistów i śpiewaków), Fly Like a Kitchen, Muffin, Pudding Tummy oraz The Smelling Test.

Za swoje kompozycje Paxton otrzymał m.in. londyńską nagrodę Brytyjskiej Akademii Kompozytorów i Songwriterów (Ivor Novello Award), nagrodę im. Paula Hindemitha, Nagrodę Muzyczną Ernsta von Siemensa, nagrody kompozytorskie Fundacji Claussena i Simon oraz hamburskiej Elbphilharmonie, nagrodę Royal Philharmonic Society oraz jazzową Johna Dankwortha, a także nagrodę muzyczną pamięci Harriet Cohen i stypendium artystyczne Fundacji Leverhulme’a.

Artysta wydał trzy wysoko oceniane przez krytyków albumy. Pojawia się także na wielu innych płytach, szeroko recenzowanych i omawianych w Europie, Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych. W 2021 John Zorn zaprosił Paxtona do publikacji tekstów w dziesiątym tomie słynnej antologii Arcana.

Paxton jest profesorem kompozycji w Trinity Laban Conservatoire of Music and Dance w Londynie. Prowadził także konsultacje i warsztaty z dziedziny kompozycji dla członków brytyjskiej National Youth Orchestra oraz zajęcia z kompozycji i improwizacji w Royal Academyof Music, Guildhall School of Music and Drama, Royal College of Music, Królewskim Konserwatorium w Hadze, licznych akademiach muzycznych i uniwersytetach.

Wybrane utwory: Windmill Woman na chór i orkiestrę lub fortepian (2013), The Equivocal Harriet Bowdler, opera z elementami improwizacji (2014), Bel and the Dragon, opera (2016), For the Love of Thorstein Shiver, opera (2016), Now We Are Duh-Dur na orkiestrę symfoniczną (2016–17), Noggin & the Whale, opera – projekt społecznościowy (2018), The Smelling Test na wielką orkiestrę dziecięcą (2018), Od Ody Pink’d na orkiestrę symfoniczną i muzyka jazzowego (2019), Corn-Crack Dreams na puzon, zestaw perkusyjny i sampler / instrumenty klawiszowe (2021), Music For Bosch People na zespół (lub kwartet) z elektroniką (2021), Car-Pig na instrumenty klawiszowe solo (2021), iLolli-Pop na zespół i improwizującego solistę (2022), Levels of Affection na orkiestrę z opcją improwizującego solisty (2022), Candyfolk Space-Drum na orkiestrę kameralną, improwizującego puzonistę i niewyszkolony chór dziecięcy(2022), Meany na orkiestrę kameralną, bębny jazzowe, basową gitarę elektryczną i wokalistę jazzowego, z opcją improwizującego solisty (2022), Haslingfield Tapestry na chór SATB, chór dziecięcy, orkiestrę smyczkową, organy, instrumenty klawiszowe i improwizującego solistę(2022), Just Gum Friends na klawesyn amplifikowany, perkusję i dźwięki elektroniczne (2023), Sweet Wishes na orkiestrę (2023), More Classical Music, partytura otwarta na orkiestrę symfoniczną (2023), DADD’S Fairies na obój piccolo i troje skrzypiec (2023), Twochant na flet i klarnet (2023), Water Butt: Snorkel Lovers na saksofon i akordeon (2024), Apocalypse Flower na puzon solo (2024), Scrunchy Touch Sweetly toFall na zespół i dźwięki elektroniczne (2024), Big Gay Cartoon Machine na puzon, zestaw perkusyjny i fortepian (2025), How to Eat Your Sexuality na głosy wokalne, zespół i dźwięki elektroniczne (2025), Rainy Wet Hair, Breath Share (How to Eat Your Sexuality – Part II) na zespół (2025).