Samimi Mofakham, Idin Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień

przejdź do treści

ur. w 1982, irański kompozytor i performer. Jego muzyka jest głęboko zakorzeniona w tradycyjnej i regionalnej muzyce rodzinnego kraju. Od 2015 rozwija własny język muzyczny oparty na niezachodnich systemach strojenia instrumentów, stroju naturalnym i psychoakustyce. W2023 otrzymał doktorat w Norweskiej Akademii Muzycznej w Oslo na podstawie dysertacji dotyczącej średniowiecznych systemówstrojenia instrumentów z Iranu i ich twórczego wykorzystania we współczesnej kompozycji.

Jest współzałożycielem i kierownikiem artystycznym Spectro Centre for New Music. W latach 2015–19 był członkiem zarządu i kuratorem Tehran Contemporary Music Festival, jedynego międzynarodowego festiwalu poświęconego muzyce współczesnej i eksperymentalnej w Iranie. Gra w eksperymentalnym zespole Spectro Duo, który założył wraz z żoną, kompozytorką Martyną Kosecką. Muzycznie skupiają się na estetyce drone, noise, glitch, zjawiskach beatowych, transformacji nagrań terenowych, mikrotonalności i modalnościach orientalnych.

Muzyka Idina była wykonywana lub nagrywana przez takie zespoły, jak: Klangforum Wien, S.E.M Ensemble, Hermes Ensemble, Omnibus Ensemble, Moto Perpetuo, AuditivVokal Dresden, Momenta Quartet, IAMA Trio, Ostravská Banda, Stockholm Saxophone Quartet, Xelmya Trio, Oslo Sinfonietta, Abbyss Quartet, a w Iranie przede wszystkim przez Nivak Ensemble i Nilper Orchestra.

Wybrane utwory: October Diaries na fortepian (2012), Hommage a ’Abolhasan Saba na skrzypce i wiolonczelę (2012), Mirage… na skrzypce, altówkę, wiolonczelę i wodę (2012), Rajaz, koncert na róg tenorowy i zespół (2013), Hesâr na flet prosty, skrzypce i wiolonczelę (2013), Hommage à Komitas na sopran i zespół kameralny (2014), Ludus Consonus X na zespół kameralny (2014), Truth. Courage. Freedom na zespół wokalny (2014), Holography, koncert na fortepian i orkiestrę smyczkową (2015), Muye I na zespół wokalny(2016), At the waters of Lethe, opera w jednym akcie do libretta Martyny Koseckiej (2016), ReSearch na zespół wokalny (2017), Splashes – pięć etiud sonorystycznych na zespół (2017), Zurvan na orkiestrę symfoniczną (2018), Siyâh Mashq III na klawesyn solo (2018), ÂVÂZ na puzon i elektronikę (2019), …of struggle and hope na kwartet kontrabasowy i elektronikę (2020), Ketâb al-Advâr na mikrointerwałowo przestrojony fortepian (2020), Crystallum na kwartet smyczkowy i elektronikę (2021), Mantiq Al-Tayr: The Conference of the Birds na santur, perkusję, zespół, elektronikę i wideo (2022), Abjad Dream na mikrointerwałowo przestrojony fortepian i elektronikę (2022), 4C2 na perkusję solo (2022), Taftâl na sześciotonowe harmonium (2023), Darkness is your candle na duży zespół (2023), Lead. Asphalt. Blood na kontrabas, saksofon barytonowy i akordeon (2024), Nafir na kwartet kontrabasowy, orkiestrę i elektronikę (2024), Blood did not seep into the ground na flet, saksofon, gitarę elektryczną, fortepian, perkusję, skrzypce, wiolonczelę i taśmę (2024), As I lay down na trio smyczkowe i elektronikę (2024), Learn to play death metal na skrzypce, klarnet basowy, fortepian i perkusję (2024), Dissolution of fractured threads na jedną, dwie lub trzy pary róg plus puzon (2025).