Rydzewska, Żaneta
kompozytorka i klarnecistka. Ukończyła studia w Hochschule für Musik und Tanz w Kolonii w klasie kompozycji Brigitty Muntendorf, a także na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w klasie kompozycji Aleksandra Kościowa i Stanisława Moryty oraz w klasie klarnetu Wojciecha Mrozka. Współpracowała m.in. z Ensemble Musikfabrik, Ensemble Garage, zespołami IEMA, hand werk, Schwerpunkt, AKOM, Delirium, MolOt, Trio Catch, Mivos Quartet, Polską Orkiestrą Radiową, Kwartludium, Electronic ID, Lüneburger Symphoniker, Broken Frames Syndicate, Kollektiv3:6Koeln, Sinfonietta Pomerania. Konsultowała swoje prace m.in. z takimi kompozytorami jak: Georg Friedrich Haas, Wolfgang Rihm, Dieter Ammann, Simon Steen-Andersen, Enno Poppe, Alexander Schubert, Michael Beil, Marko Nikodijevic, Caspar Johannes Walter, Carola Bauckholt, Manos Tsangaris, Mathias Spahlinger. Brała udział w programach Lucerne Festival Academy – Composer Seminar i Next Generation (2015–18) podczas Donaueschinger Musiktage. Jej utwory były wykonywane na międzynarodowych festiwalach, m. in.: Lucerne Festival, Wittener Tage für neue Kammermusik, Acht Brücken, Tampere Biennale, Warszawska Jesień, Ad libitum, Korvat auki Helsinki, ON-Cologne, High Noon Musik 2000+ w Konstancji, Cluster w Lukce, AvantGarten w Liedberg, Sanatorium Dźwięku, Warszawskie Spotkania Muzyczne, Nowe Fale w Gdańsku.
Jest laureatką Bernd-Alois-Zimmermann-Stipendium w Kolonii, stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Programu „Młoda Polska”, Marszałka Województwa Warmińsko-Mazurskiego, Rektora UMFC w Warszawie. Była przewodniczącą Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich w latach 2016–18, obecnie jest członkinią Zarządu Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich. Jest laureatką II Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego „Patri Patrie” w Katowicach, III Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Kompozytorów im. M. Stachowskiego w Krakowie, AKOM Ensemble w Rotterdamie, VII Konkursu Kompozytorskiego im. Z. Mycielskiego w Warszawie, Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego „...kiedy myślę Berio ...” we Wrocławiu, Konkursu Kompozytorskiego im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku.
Wybrane utwory: Miniatura na klarnet i fortepian (2007), Trio na klarnet, klarnet basowy (lub wiolonczelę) i fortepian (2009), Opowieść na klarnet solo (2010), Metamorfozy na akordeon solo (2011), Barkarola na skrzypce, klarnet i fortepian (2012), Toccata na fortepian solo (2013), Myślna obój i fortepian (2013), Który skrzywdziłeś... na mezzosopran i fortepian (2013), SynEsthESiA na akordeon solo (2014), WINDows na klarnet Es solo (2014), Elegia na klarnet i orkiestrę (2014), Bliscy i oddaleni na alt i orkiestrę smyczkową (2015), Der verlorene Berg na akordeon solo (2015), Les mots se moquent de nous... na akordeon i kwartet smyczkowy (2015), MorE na zespół instrumentalny (2015), Fydihomna zespół instrumentalny (2015), 5/3 na kwartet smyczkowy (2015), Jestem d’Arc na sopran i orkiestrę (2015), Winterwald na klarnet, akordeon i perkusję (2015), Gestern ist sie von mir gegangen... na baryton i fortepian (2015), Hidden na klarnet, akordeon, altówkę i perkusję (2016), Folla na altówkę i akordeon (2016), Kwartet smyczkowy (2016),A complaint na sopran, klarnet, waltornię, fortepian i perkusję (2016), IN na orkiestrę smyczkową (2016), Am Scheideweg na akordeon i klawesyn (2016), Rose na orkiestrę symfoniczną (2016), alone I na klarnet, skrzypce, fortepian i perkusję (2017), after all na saksofon altowy i fortepian (2017), Torrent na saksofon altowy, akordeon, altówkę i elektronikę (2017), Tagtraum na klarnet i akordeon (2017), Koncert na klarnet i orkiestrę (2017), Dauer na klarnet i elektronikę (2017), spit it out na flet, klarnet, skrzypce, altówkę i wiolonczelę (2018), mono na flet, altówkę i harfę (2018), under na klarnet, wiolonczelę i fortepian (2018), underneath na flet, klarnet, skrzypce, altówkę, wiolonczelę i obiekty (2018), so forth na altówkę, elektronikę i wideo (2018), so forth and so forth na klarnet, elektronikę, wideo i światła (2018), binaural beats na orkiestrę symfoniczną (2018), circles na akordeon solo (2018), muzyka relaksacyjna na orkiestrę kameralną (2018), no-body na zespół, wideo, elektronikę i zapachy (2018), where, utwór teatralno-muzyczny na skrzypce, dwie altówki i obiekty (2019), returns na klarnet i elektronikę (2019), data processing na zespół kameralny (2019), 3/3 na saksofon, akordeon i fortepian (2019), error na trzy wykonawczynie, obiekty i elektronikę (z Teoniki Rożynek i Aleksandrą Kacą; 2019), der Kuss, utwór teatralno-muzyczny na chór dziecięcy (2019), sit back and relax na fortepian, perkusję, kontrabas, elektronikę i światła (2019), double concerto na klarnet, perkusję i orkiestrę (2020), don’t look na dwoje skrzypiec, akordeon, fortepian, perkusję i elektronikę (2020), Ultimate errors compilation, improwizacja na trzy performerki, obiekty, instrumenty i live electronics (z Aleksandrą Kacą i Teoniki Rożynek; 2020).