Sánchez-Verdú, José María Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień

przejdź do treści

ur. w 1968 w Algeciras (Andaluzja), w latach 1986–94 studiował kompozycję, dyrygenturę i muzykologię w Real Conservatorio Superior de Música oraz w Universidad Autónoma w Madrycie. W 1992 jego nauczycielem kompozycji był Franco Donatoni w Accademia Chigiana w Sienie, zaś w latach 1996–99 – Hans Zender, pod którego kierunkiem pracował nad pogłębieniem rzemiosła kompozytorskiego w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst we Frankfurcie (jako stypendysta DAAD i fundacji La Caixa). 

W 1997 był kompozytorem rezydentem w Hiszpańskiej Akademii Sztuk Pięknych w Rzymie. Otrzymał szereg nagród i stypendiów twórczych w Hiszpanii i poza jej granicami, m.in. nagrodę kompozytorską im. Cristóbala Halfftera (1994), trzykrotnie nagrodę hiszpańskiego stowarzyszenia autorów SGAE (1996, 1997), nagrody kompozytorskie Ciutat d’Alcoi i Ciudad de Burgos, w 1998 – pierwszą nagrodę INAEM/Colegio de España, pierwszą nagrodę Junge Deutsche Philharmonie (1999), Förderpreis in Komposition Fundacji Ernsta von Siemensa (2000), Nagrodę Państwową Ministerstwa Kultury Hiszpanii (2003), Antara Prize na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej w Limie (2007). Od 2001 jest profesorem kompozycji w Konserwatorium im. Roberta Schumanna w Düsseldorfie, w latach 2008–19 nauczał w Conservatorio Superior de Música de Aragón (Saragossa). Publikuje, wykłada i prowadzi kursy kompozytorskie w różnych uczelniach europejskich, m.in. w berlińskim Universität der Künste, Universidad Complutense w Madrycie, Cátedra de Composición Manuel de Falla w Kadyksie, Mozarteum w Salzburgu, Hochschule für Künste w Bremie. Otrzymuje liczne zamówienia od instytucji i organizacji hiszpańskich, niemieckich i włoskich, od festiwalu Praska Wiosna i Lincoln Center w Nowym Jorku. Komponował muzykę dla Biennale für Neue Musik w Hanowerze, Pawilonu Niemieckiego na Expo 2000, realizował zamówienia na opery od Staatsoper w Berlinie (2005) i Teatro Real w Madrycie (2007). Jego utwory były wykonywane m.in. przez: Ensemble Modern, Musikfabrik, Ensemble Mosaik, ensemble recherche, KNM Berlin, Kaleidoskop Solistenensemble, Österreichisches Ensemble für Neue Musik, Konzerthaus Orchester Berlin, Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin, Bayerischer Rundfunk, Hamburger Philharmoniker, Stuttgart Radio Orchestra, Orkiestrę Radia Fińskiego, Orkiestrę Szwajcarii Romańskiej, Luzerner Sinfonieorchester, Orkiestrę Symfoniczną Mediolanu, Orquesta Nacional de España, na wielu festiwalach: Ultraschall Berlin, ECLAT Stuttgart, MaerzMusik Berlin, Münchener Biennale, Musica Viva Munich, Ars Nova Donaueschingen, Schleswig-Holstein Musikfestival, Beethoven Festspiele, Musicadhoy Madrid, Wien Modern, Salzburg-Biennale, Musica Nova Helsinki, Ars Musica Bruxelles, Warszawska Jesień, Biennale di Venezia. Utwory sceniczne Sáncheza-Verdú (ATLASGRAMMAAURAEl viaje a SimorghLibro de las estanciasAlegorías de la luz i inne) wystawiane były m.in. w: Staatsoper Berlin, Deutsche Oper Berlin, Luzerner Theater, Münchener Biennale, Teatro Real Madrid, Teatro de la Zarzuela, Theaterhaus Stuttgart, Teatro Colón in Buenos Aires oraz w Hamburgu, Wenecji, Granadzie, Buenos Aires, Mexico City, Kairze. Artysta udziela się w życiu muzycznym jako dyrygent orkiestr i zespołów muzyki współczesnej w Hiszpanii, Włoszech, Szwajcarii, Austrii, Niemczech, Belgii, Finlandii, Holandii, Argentynie, Urugwaju, Peru i w Egipcie. Nagrania jego utworów opublikowały wytwórnie Kairos, Col-legno, Verso, Columna Musica, Harmonia Mundi. Mieszka w Berlinie. 

Wybrane utwory(od 2010): Mural na orkiestrę (2009–10), Hekkan IV na orkiestrę kameralną (2009–10), Qualia (Jardí blau) na sopran, baryton, klarnet, chór, orkiestrę i światła (2004–10), Elogio del tránsito na saksofon basowy, aurafon i orkiestrę (2010), Hekkan III na kwartet gitarowy (2010–11), Scriptura antiqua na pięciu wokalistów (2010–12), Oxide na saksofon, gitarę elektryczną, perkusję i fortepian (2011), Exitus na trio smyczkowe, taśmę i aurafon (2011), Memoria del agua na zespół kameralny i orkiestrę (2011), Jardín azul na akordeon i fortepian (2011), De processione mundi na obój i zespół (2010–11), Castillo interior na pięć głosów, skrzypce barokowe, teorbę i klawesyn (2012), Paraíso cerrado – IX Kwartet smyczkowy (2012),Transitus na saksofon basowy (2012), Paraíso cerrado II na sopran i orkiestrę (2012), Concerto grosso na smyczki (2012), Atlas (Islas de Utopía), teatr muzyczny (2012–13), Memoria del espejo na puzon i orkiestrę (2013), Memoria del blanco na akordeon i orkiestrę (2013), Zuriana akordeon (2013–14), Khôra II na kwartet saksofonowy (2014), Territorio interior (I) na skrzypce, wiolonczelę i fortepian (2014), Libro de Leonor na siedem głosów i chór (2014), Barzaj, kwartet smyczkowy nr 10 (2014–15), Libro del jardín de arena na zespół (2015), Butes, drama in musica na chór i orkiestrę (2015), Il giardino della vita, teatr muzyczny (2016), KEMET (Schwarze Erde / Tierra negra) na flet basowy i orkiestrę kameralną (2016), DESHERET (Rote Erde / Tierra roja) na orkiestrę (2016), KEMET (Schwarze Erde) na flet basowy i klawesyn (2016), ARGO, teatr muzyczny (2016–18), Terrains vagues na pięć głosów, obój, klarnet, klarnet basowy, saksofon altowy i fagot (2017–18), White Silence Bar na zespół (2018), Memoria del rojo na orkiestrę (2018), SHEBA na orkiestrę kameralną (2018), Inferno na cztery głosy i zespół (2019), La chute de la maison Usher, muzyka do filmu Jeana Epsteina na orkiestrę (2019), The Haunted Palace na orkiestrę (2019).