Blecharz, Wojtek
ur. w 1981 w Gdyni, w 2005 ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie, w 2015 otrzymał doktorat z dziedziny kompozycji na wydziale muzycznym Uniwersytetu Kalifornijskiego w San Diego, specjalizującym się w tworzeniu i wykonawstwie muzyki współczesnej. Od 2012 jest kuratorem festiwalu muzycznego Instalakcje w Międzynarodowym Centrum Kultury Nowy Teatr w Warszawie.
Blecharz wyreżyserował swoje trzy opery-instalacje: Transcryptum (2013), zamówioną przez Teatr Wielki – Operę Narodową w Warszawie, Park-Operę (2016), zamówioną przez Teatr Powszechny w Warszawie, a także Body-Operę (2014–16), zamówioną przez Nowy Teatr oraz Hudders eld Contemporary Music Festival. W kwietniu 2018 odbyła się premiera czwartej opery Blecharza Fiasko, wyreżyserowanej przez K.A.U & Wdowik w Staatstheater w Darmstadcie, od września 2018 na deskach TR Warszawa prezentowana jest Rechnitz. Opera – Anioł Zagłady oparta na tekście Elfriede Jelinek, w reżyserii Katarzyny Kalwat, zamówiona przez ten teatr oraz festiwal Warszawska Jesień.
W 2012 Blecharz otrzymał nagrodę-stypendium za „doskonałość w kompozycji” podczas 46. Międzynarodowych Wakacyjnych Kursów Nowej Muzyki w Darmstadcie, w 2013 został laureatem konkursu kompozytorskiego Impuls w Austrii. W 2012 był nominowany do Paszportów „Polityki” w kategorii muzyka poważna, w 2013 do nagrody Orlenu „Polacy z Werwą” w kategorii kultura i sztuka oraz do nagrody Programu Trzeciego Polskiego Radia „Kulturysta Roku”. W 2013 opera-instalacja Transcryptumzostała nominowana do nagrody „Gazety Wyborczej” Wdechy w kategorii wydarzenie roku i miejsce roku. Autorski spektakl Marty Górnickiej z muzyką Blecharza Mutter Courage und ihre Hunde, zamówiony przez Staatstheater Braunschweig, został uznany za jeden z najważniejszych spektakli teatralnych w Niemczech w 2015. W 2016 Blecharz otrzymał nagrodę w 22. Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej za muzykę do spektaklu Schubert. Romantyczna kompozycja na 12 wykonawców i kwartet smyczkowy w reżyserii Magdy Szpecht, zrealizowanego w Teatrze Dramatycznym im. J. Szaniawskiego w Wałbrzychu. W 2017 otrzymał Stypendium Fundacji Siemensa na skomponowanie utworu other states_horizon dla 16 wykonawców i na 16 głośników bezprzewodowych dla Collegium Novum z Zurychu. W 2019 odbył rezydenturę w prestiżowej Civitella Ranieri Foundation we Włoszech oraz otrzymał nagrodę Progetto Positano za całokształt twórczości od ensemble mosaik.
Ostatnio komponował utwory dla Orkiestry Zakazanego Miasta w Pekinie, International Contemporary Ensemble ICE z Nowego Jorku, Musiques Nouvelles z Brukseli, KNM Ensemble z Berlina, dla zespołów Kwadrofonik, Klangforum Wien, Royal String Quartet, Flute O’Clock, LutosAir i innych. Tworzył spektakle na zamówienie TR Warszawa (Soundwork), Teatru im. Słowackiego w Krakowie (Dom dźwięku), Instytutu Goethego w Warszawie i Instytutu Polskiego w Berlinie (Axis) i festiwalu w Roskilde w Danii (FIELD 5.Aura). W ostatnim czasie muzyka Blecharza była grana między innymi na festiwalach MATA (Nowy Jork), Salzburg Biennale, Klangwerkstadt (Berlin), Bendigo Festival of Exploratory Music (Australia), Mostly Mozart (Nowy Jork), Hudders eld Contemporary Music Festival, Rainy Days (Luksemburg), Music of Time (Viitasaari, Finlandia), Rumlingen Festival (Szwajcaria), Les Amplitudes (La Chaux-de-Fonds, Szwajcaria). W październiku 2016 kompozytor wziął udział w instalacji Ariego Benjamina Meyersa, w ramach której przez 15 dni komponował muzykę na żywo w muzeum sztuki współczesnej Hamburger Bahnhof w Berlinie. W 2020 w Radialsystem w Berlinie odbyła się retrospektywa prac Blecharza z okresu 2015–20, prezentowana w ramach festiwalu New Empathies. Obecnie artysta pracuje nad Symphony No. 3 na 222 bezprzewodowych głośników, zamówioną przez Donaueschinger Musiktage.
Wybrane utwory: Four preludes for piano (1999/2003), Psalmus 82 na chór mieszany a cappella (2003–04), dim na głos, wiolonczelę, akordeon i fortepian (2006–07), xyzna skrzypce i fortepian (2007–08), Airlines na flety proste (czworo wykonawców; 2007–08), Torpor na skrzypce, klarnet basowy, perkusję i fortepian (2008), Hypopnea na przestrojony akordeon (2010), -onym na flet basowy, klarnet basowy, skrzypce, wiolonczelę, perkusję i live electronics (2011), Phenotype na preparowane i ampli kowane skrzypce (2012), Means of Protection na głos żeński, akordeon i wiolonczelę (2012), K’an na steel drum i ok. 130 patyczków (2012), Transcryptum, opera-instalacja na głos żeński, wiolonczelę, flet altowy, dwie perkusje, dwa akordeony i klarnet kontrabasowy (2011–13), DFRGMNTD (I flow) na dwa fortepiany i dwie perkusje (2011), DFRGMNTD (I am) na dwa fortepiany i dwie perkusje (2013), Small talks na głośnicę akordeonową i saksofon barytonowy (2012–13), September. The next reading na głos, dwóch pianistów (jeden fortepian) i dwie perkusje (2013–14), (one)[year](later) na tenor, flet, erhu, pipę, guzheng, yang qin i perkusję (2014), blacksnowfalls na kotły solo (2014), Liminal Studies na kwartet smyczkowy (2014), ocean is not enough dla 13 wykonawców (2014), Counter-Earth na klarnet, głos i death whistle (jeden wykonawca; 2015), no more stories na flety (dwoje wykonawców) i wideo (2015), A bright, empty space na kwintet dęty drewniany i dźwięki elektroniczne (2015), Audioroom, instalacja dźwiękowa (2016), Axis na generatory rytmów, analogowe syntezatory i wiolonczelę (2016), Park-Opera, opera-instalacja (2016), Soundwork dla ośmiu wykonawców (2016), Body-Opera, opera-instalacja (2016–17), House of Sound, koncert-instalacja (2017), Rechnitz. Opera – Anioł Zagłady dla pięciu aktorów i zespołu wiolonczelowego na podstawie dramatu Elfriede Jelinek (2018), dream-notes na saksofon sopranino i media elektroniczne (2019), FIELD 5.Aura na jednego słuchacza, jednego wykonawcę i siedem głośników bezprzewodowych (2019), Symphony 1 na orkiestrę w czterech grupach (2019), Symphony 2 na orkiestrę otwartą dla wszystkich typów muzyków (2019),Stimm[i](u)ng na odwróconą wiolonczelę i 1-4 instrumenty (również wersje na wiolonczelę solo i dwie wiolonczele, 2019), Manifesto na orkiestrę (2019), Sound Sculptures na chór (2019), Intermedia, interaktywna instalacja dźwiękowa online wykonywana przez publiczność (2020), Mantra dla Muranowa (Mantra for Muranów), instalacja performatywna na chór (2020), Sonata na keyboard i taśmę, rzeźba dźwiękowa (2020), Songlines, muzyka do wystawy rzeźb Ewy Marii-Śmigielskiej Follow the Dragon (2021).