Escudero, Óscar Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień

przejdź do treści

ur. w 1992 w Hiszpanii, kompozytor i wykonawca. Jego sztuka stanowi zabawę dźwiękiem, wideo i wirtualnymi przestrzeniami performatywnymi. Skupia się ona na sieciach społecznych jako ideologii, wcieleniu dawnych koncepcji „ciała”, „czasu” i „sceny” jako wirtualnych reprezentacji oraz na tworzeniu narzędzi artystycznych w obrębie „SPAM-rzeczywistości”. 

Óscar Escudero otrzymał liczne wyróżnienia, m.in. Giga-Hertz Spezialpreis (2018), Busoni Förderpreis Akademii Sztuk w Berlinie (2017), Premio Jóvenes Compositores SGAE–CNDM hiszpańskiego Ministerstwa Kultury (2015) oraz I nagrodę Konkursu Kompozycyjnego w Tajlandii (2013). 

Otrzymywał zamówienia od wielu zespołów i instytucji, np. ensemble mosaik, Neue Vocalsolisten Sttutgart, CrossingLines, Noy Frenkel, PHACE i Kwartetu Kuss. Jego muzyka była wykonywana na licznych festiwalach i estradach całego świata, m.in. Biennale w Monachium, Rotterdam Operadagen, L’Auditori w Barcelonie, Kontakte Biennale w berlińskiej Akademii Sztuk, Kunstfest Weimar, ZKM Karlsruhe, Fundación Juan March oraz w Muzeum Narodowym – Centrum Sztuki Królowej Zofii w Madrycie. Óscar Escudero współpracuje z kompozytorką i dramaturżką muzyczną Belenish Moreno-Gil, z którą stworzyli CLAMMY, zespół i kanał na YouTubie poświęcony tworzeniu i produkcji kompozycji muzyczno-scenicznych. Wykładają także w ramach KUNSTWELTEN, programu pedagogicznego Akademii Sztuk w Berlinie, w sezonie 2021/2022 będą też rezydentami w HELLERAU – Europejskim Centrum Sztuki w Dreźnie w ramach festiwalu Música en Segura. 

Wybrane utwory: Custom #1 na performera, perkusję, wideo i elektronikę (2015), Custom #2, melodramat cyfrowy na troje wykonawców ad libitum, wideo i elektronikę (2016), Custom #3 (Big data) na wiolonczelę, fortepian, wideo i elektronikę (2016), Flat Time Trilogy na saksofon, wykonawcę i perkusistę z goglami VR, wideo i elektronikę (z Belenish Moreno-Gil, 2017–18), Subnormal Europe, teatr muzyczny (z Belenish Moreno-Gil, 2017–18), BIO, the videogame piece about your pianist life na pianistę (fortepian i keyboard), wideo i elektronikę (2018–21), Variations on a theme by Robert Gerhard na kwartet smyczkowy, wideo i elektronikę (z Belenish Moreno-Gil, 2020–21).