Kranebitter, Matthias Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień

przejdź do treści

ur. w 1980 w Wiedniu, studiował kompozycję elektroakustyczną u Dietera Kaufmanna i Germana Toro-Pereza, film i kompozycję z użyciem mediów u Klausa-Petera Sattlera oraz grę na fortepianie u Christiane Karajevej na Uniwersytecie Muzyki i Sztuk Performatywnych w Wiedniu. Studia podyplomowe kontynuował w konserwatorium w Amsterdamie oraz na uniwersytecie w Grazu u Alexandra Stankovskiego i Beata Furrera. W jego muzyce widać wpływy społeczeństwa medialnego, można w niej zauważyć gęste nagromadzenie dźwięków z codziennego życia – akustycznych „odpadów” oraz kolorowej i heterogenicznej powodzi brzmień – a także komiczne i groteskowe zniekształcenia stereotypowych gestów muzycznych dokonywane z ironiczną ambiwalencją oraz dążenie w muzyce do art brut uwolnionej od kultury. Kranebitter otrzymał m.in. I nagrodę w ramach Gaudeamus Music Week (Project Young Composers) w Amsterdamie (2009), nagrodę na konkursie kompozytorskim Impuls w Grazu (2013), nagrodę SKE Austro Mechana (2013), Förderungspreis miasta Wiednia (2014), Nagrodę Kompozytorską miasta Stuttgart (2020) i Nagrodę Kompozytorską Erste Bank przyznawaną przez Wien Modern / Klangforum Wien (2020). Współpracował z wieloma zespołami, takimi jak: Nadar Ensemble (Belgia), Decoder Ensemble (Hamburg), Klangforum Wien, Ensemble Phace (Austria), Orkiestra Symfoniczna Radia Wiedeńskiego, ensemble mosaik (Berlin), Talea Ensemble (Nowy Jork). W 2015 otrzymał stypendium Akademie der Künste Berlin. Jest założycielem Black Page Orchestra oraz jednym z inicjatorów i organizatorów Unsafe+Sounds Festival w Wiedniu. 

Wybrane utwory (od 2010): Koncert Es-dur na klawesyn i zespół (2010), Ringelreigen 138,9g CO2 na klarnet basowy i gramofony (również wersja na klarnet basowy i elektronikę, 2010), Ringelreigen 18,4g CO2 na saksofon tenorowy i fortepian (również wersja na klarnet basowy i fortepian, 2010), Candlelight Music mit Rondo na fortepian (2010), Anfall, Unfall, Abfall na flet piccolo, klarnet basowy i elektronikę (2010), II Kwartet smyczkowy na altówkę i elektronikę (2010), Stop and Change na flet, saksofon barytonowy, altówkę, wiolonczelę i perkusję (2011), Ringelreigen 116,9g CO2 na fagot i elektronikę (2011), Der Apfel aus Basra, opera kameralna na sześć głosów i zespół (2011), Blödmaschinen na sopran, baryton, kontrabas i elektronikę (2011), gegen die Wand na klarnet, skrzypce i kontrabas (2011), trinklied vom jammer der erde II – dunkel ist das Leben ist der tod na obój, waltornię i fortepian (2011), fröhliche Relativitäten na zespół (2012), appassionata mit reprise na klarnet, altówkę i fortepian (2012), fröhliche Verunstaltungen (Musik als Neurose) na zespół (2012), Denudationen 1–104 na saksofon sopranowy, gitarę elektryczną, kontrabas, fortepian i perkusję (2012), Top 10 (Form als Neurose) na wiolonczelę fortepian/ keyboard, elektronikę i wideo (2012), 3 nihilistische Etüden über eine Liebe der Musikindustrie na fortepian i elektronikę (2013), „a söchtener reuter möcht i wern” na flet, wiolonczelę i akordeon (2013), nihilistic study no. 7 na zespół (2013),32bit recorder songs na flet prosty sopranowy i elektronikę (2013), pack the box (with ve dozen of my liquor jugs) na flet, puzon, fortepian i elektronikę (2013), state of surfeit na zespół (2014), 96bit music for accordion na akordeon i elektronikę (2014), Versuche gegen die Ohnmacht na flet, klarnet i akordeon (2014), minced & bulbous, also: fast (thanks to Don Van Vliet) na kwartet saksofonowy (2014), Concerto for the Invisible Hand (Adam Smith) na saksofon sopranowy, gitarę elektryczną, fortepian i elektronikę (2015), Sampling dla trzech tancerzy/performerów i na elektronikę (2015), Dead Girl (Requiem E) na flet, gitarę elektryczną i elektronikę (2015), nihilistic study 13 to 14 na akordeon i klawesyn (2015), pitch study no.1/contra violin na skrzypce i elektronikę (2016), Echotecture: Prolog na zespół (2016), die Au ösung traditioneller Stubenmusik in die Geometrie des Alpenhauptkammes na cytrę i elektronikę (2016), Accumulation of unnecessary needs na dwa saksofony sopranowe i elektronikę (2016), Pancrace Royer: Le Vertigo na zespół i elektronikę (2016), Stack over ow: exploiting 24 preludes na klarnet basowy, wiolonczelę, elektryczną cytrę, keyboard, bębny i elektronikę (2016–17), Vestris 4.0 na tancerkę, wiolonczelę i elektronikę (2017), die Au ösung traditioneller Stubenmusik in die Geometrie des Alpenhauptkammes (2. Versuch) na cytrę alpejską i elektronikę (2017), Pancrace Royer: the harpsichord pieces na flet prosty, flet poprzeczny, klawesyn i elektronikę (2017), Ghost Box Music na flet, klarnet, skrzypce, altówkę, wiolonczelę, akordeon, cytrę i elektronikę (2017–18), polychotic listening tasks na trąbkę, waltornię, gitarę elektryczną, skrzypce, altówkę i czterokanałową elektronikę (2018), Ghost Box Diaries 24022018 na flet, klarnet, puzon, skrzypce, wiolonczelę, keyboard i perkusję (2018), The Complete Un guranted Egalitarian Aural Realism Part 1 na flet, altówkę i elektronikę (2018), multicompact-superspeed-di ussion-squeezer na puzon, keyboard, perkusję, wiolonczelę i kontrabas (2019), Amerika oder die Infektion, opera kameralna do libretta Antonia Fiana na siedem śpiewaczek, zespół i elektronikę (2019), Encyclopedia of Pitch and Deviation na zespół (2020), Whirl and Pendulum na klarnet/klarnet basowy, wiolonczelę i fortepian (2020), Hanna Berger Reenactments na taniec i elektronikę (2020), combative music and its algorithmic demysti cation na flet, saksofon, gitarę elektryczną, fortepian, perkusję i elektronikę (2021), 60 Auditory Scenes for investigating cocktail party deafness na orkiestrę i system nasłuchu maszynowego (2021).