Antunes Pena, Luís Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień

przejdź do treści

ur. w 1973 w Lizbonie, w 1999 przeniósł się do Niemiec, gdzie studiował kompozycję u Nicolausa A. Hubera, Dirka Reitha i Güntera Steinkego na Uniwersytecie Sztuk Folkwang oraz w Instytucie Muzyki Komputerowej i Mediów tej samej uczelni. Silny wpływ wywarła na niego współpraca z Gérardem Griseyem w paryskim IRCAM oraz Emmanuelem Nunesem w Fundacji Gulbenkiana w Lizbonie. 

Otrzymał zamówienia kompozytorskie m.in. z Donaueschinger Musiktage, Fundacji Gulbenkiana, ZKM | Karlsruhe, Filharmonii w Essen, AchtBrücken, Casa da Música, Niemieckiej Rady Muzycznej, Niemieckiego Ministerstwa Spraw Zagranicznych, MisoMusic, Kunststation Sankt Peter Köln, Kulturstiftung Cottbus, rozgłośni publicznych WDR i SWR. Współpracował z takimi zespołami jak Nadar, Mosaik, asamisimasa, hand werk, Drumming – Grupo de Percussão, Remix, a z perkusistą Nunem Arosem i wiolonczelistą Francesco Dillonem założył trio ruído vermelho (red noise trio). Jego twórczość udokumentowana jest m.in. na dwóch płytach monograficznych wytwórni Wergo: Terrains vagues (2013) i Caffeine (2016).

Wraz z Dianą Ferreirą i João Miguelem Paisem był założycielem międzynarodowego festiwalu muzyki współczesnej Jornadas Nova Música w Aveiro (1997–2001). W latach 2018–21 był dyrektorem Towarzystwa Nowej Muzyki w Kolonii (KGNM). Obecnie jest profesorem kompozycji, muzyki komputerowej i elektronicznej na Uniwersytecie Sztuk w Zurychu i Wyższej Szkole Muzyki w Karlsruhe. 

Ważniejsze utwory: ...winterlich ruhende Erde... na wiolonczelę (2000), Klangspiegel na trąbkę mikrotonalną, tam-tam i taśmę czterokanałową (2003), Anatomia de um Poema Sonoro na głos żeński, narratora, saksofon, perkusję, fortepian i elektronikę (2004), Sonorous Landscapes na taśmę czterokanałową (2005), Vermalung II – Donny G. na taśmę ośmiokanałową (2006), Três quadros sobre pedra na perkusję i elektronikę (2009), Fragments of noise and blood na klarnet basowy, wiolonczelę, perkusję, fortepian i elektronikę (2009), Im Rauschen Rot na kontrabas, kwartet perkusyjny i elektronikę (2009), Eyja allajokull na organy (2010), Hyperventilationna orkiestrę (2011), Im Rauschen Cantabile na kontrabas i elektronikę (2012), Man on Carpet na głos żeński, perkusję i elektronikę (2012), Music for White Keys 1+2 na fortepian (2013), Muzyka na 30 talerzy (2013), Vermalung V – Western Music na kontrabas, flet, klarnet, perkusję, trąbkę / tubę, gitarę elektryczną i elektronikę (2013), RAU na zespół (2013), Hi-Fi Noise Study – Pecking Chickens na elektronikę (2013), Konvolut na flet altowy, klarnet, fortepian, skrzypce, wiolonczelę i elektronikę (2014), 1441 na orkiestrę (2014),Acceleration na orkiestrę (2014), Lied vom Staub na tancerza, cztery płyty metalowe, 14 przetworników i elektronikę (2014), Nomás na flet basowy, klarnet basowy, gitarę elektryczną, perkusję, fortepian, altówkę, wiolonczelę i elektronikę (2015), K-U-L-T na fortepian i elektronikę (2011–16), Resonant Bodies na tancerza, 15 megafonów i elektronikę (z Janą Griess, 2016), e Hunter na klarnet basowy, akordeon i elektronikę (2017), O -Balance na dwoje perkusistów i zespół (2017), Tracking Noise #4 na troje wykonawców, regulator, kabel i elektronikę (2018), Disorder/Resonance 1–5 na elektronikę (2019), Tracking Reality #1 na troje wykonawców i elektronikę (2019), Realities na dwa klarnety, fortepian, klawiaturę MIDI, skrzypce, altówkę, wiolonczelę, kontrabas i elektronikę (2019), Too Low To Fail na tubę ze zintegrowanym mikrokomputerem (2020–21), AZIO-RIFF na akordeon, teorban, gitarę elektryczną, elektronikę i wideo (2021), Das Gedächtnis Gebrauchsanweisung na zespół, wiolonczelę, perkusję i elektronikę (2021), SPLITTER, muzyka do produkcji tanecznej Mary Tsironi (2021), instalacje dźwiękowe.