Zagajewski, Artur Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień

przejdź do treści

ur. w 1978 w Tomaszowie Mazowieckim, kompozytor, teoretyk muzyki. Ukończył z wyróżnieniem teorię muzyki (2005) pod kierunkiem Ryszarda Daniela Golianka oraz kompozycję (2008) w klasie Bronisława Kazimierza Przybylskiego w Akademii Muzycznej w Łodzi. Studiował muzykę elektroniczną pod kierunkiem Krzysztofa Knittla. W 2012 obronił pracę doktorską w dziedzinie kompozycji pod kierunkiem Zygmunta Krauzego. Brał udział w kursach prowadzonych przez Marka Chołoniewskiego i Grażynę Pstrokońską-Nawratil. 

W 2017 jego utwór brut reprezentował Polskie Radio i otrzymał najwyższą lokatę na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów w Palermo (nagranie prawykonania kompozycji zarejestrowane na koncercie inauguracyjnym 57. Warszawskiej Jesieni w 2014); był nominowany do nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej w kategorii osobowość roku (2017) oraz Paszportów „Polityki” (2018). Jest laureatem konkursów kompozytorskich, m.in. dwóch edycji konkursu BMW Crash! organizowanego przez Stowarzyszenie Zachęta Sztuki Współczesnej w Szczecinie, 48. oraz 50. edycji Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda, III Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Grażyny Bacewicz w Łodzi. Dwukrotnie został laureatem statuetki Łódzkie Eureka; w 2014 jego Stabat Mater zostało nominowane do Wrocławskiej Nagrody Polonica Nova, natomiast w 2021 otrzymał nagrodę Energia Kultury. 

Jego utwory były prezentowane m.in. podczas festiwali w Belgii, Holandii, Turcji, Szwecji, Estonii, we Włoszech oraz w Polsce (Warszawska Jesień, Musica Polonica Nova, Festiwal Prawykonań, Sacrum Profanum, Festiwal Tradycji i Awangardy Muzycznej KODY, Poznańska Wiosna Muzyczna, Dni Muzyki Nowej, Audio Art Festival), a także m.in. w Ośrodku Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka. W 2016 został zaproszony do udziału w MusMa European Broadcasting Project, w 2019 otrzymał zamówienie Südwestrundfunk (SWR) w ramach festiwalu Donaueschinger Musitage 2020. Współpracował z Arkadiuszem Jakubikiem, Dominikiem Połońskim, Agatą Zubel, Ewą Liebchen, Łukaszem Długoszem i Agatą Kielar-Długosz, Gośką Isphording, Pauliną Wycichowską, Zorką Wollny, Piotrem Stasikiem (ich Opera o Polsce otrzymała w 2019 nominację do Polskich Nagród Filmowych w kategorii film dokumentalny), a także z zespołami: Bang on a Can All-Stars, Orkiestra Muzyki Nowej, Kwartludium, Kwadrofonik, Kwartet Śląski, Spółdzielnia Muzyczna Contemporary Ensemble, Hashtag Ensemble, Arte dei Suonatori, Polish Cello Quartet, Małe Instrumenty, Hańba! Zajmuje się badaniami nad muzyką rockową, a także prowadzi wykłady i warsztaty z zakresu muzyki XX i XXI wieku oraz kształcenia słuchu (był członkiem jury m.in. Festiwalu Wyobraźni Muzycznej mYear w Akademii Muzycznej we Wrocławiu). Pracuje w łódzkiej Akademii Muzycznej oraz Zespole Szkół Muzycznych im. S. Moniuszki w Łodzi, jest członkiem Związku Kompozytorów Polskich oraz komisji programowej festiwalu Warszawska Jesień. 

Wybrane utwory: Glassmusic-motet na zespół kameralny i taśmę (2007), TR13 na akordeon i taśmę (2005/14), Birds na akordeon, syntezator i taśmę (2008), Liściena zespół kameralny (2008), unhum na orkiestrę symfoniczną (2009), Orgadronum na chór kameralny (2009), Sceny chronofotograficzne, balet (2011), Oratorium na orkiestrę i chór mieszkańców Warszawy, koncert/ performans we współpracy z Zorką Wollny i Anną Szwajgier (2011), Stabat Mater na cztery chóry mieszane i orkiestrę kameralną (2012), canto na 16 muzyków (2012), EC 14 na cztery PCV tubes (2012), Nature Morte na 24 PCV tubes (2013), brut na wiolonczelę i zespół muzyki dawnej (2014), Canzona na pięć wiolonczel (2014), Mechanofaktura na zespół kameralny (2015), Drzeworyty na zespół kameralny i taśmę (2015), La città futurista na 16 amatorów i orkiestrę (2015), circulatio na akordeon, akordeon ćwierćtonowy i orkiestrę (2015), blokhaus C na obiekty dźwiękowe (2015), sculpture (from the way of the cross) na cztery wiolonczele (2016), Staloocy na dwa głosy punkrockowe i zespół kameralny (2016), Opera o Polsce (2016), Modulor na zespół kameralny (2017), Composition arithmétique na flet piccolo i taśmę (2017), Święty Boże, Święty Mocny na głos męski i orkiestrę kameralną (2018), chanson – solide na dwie marimby (2019), Pieśni konstruktywistyczne na głos żeński z perkusją i kwartet smyczkowy (2019), LA MER /watch?v=y1RpVZNSw6k na zespół kameralny (2019), ricercar na osiem wiolonczel (2019), POWERBIT! do fragmentów Innych ludzi Doroty Masłowskiej na głosy, toy pianos i syntezator (2019), Muzyka madrygałowa na chór sześciogłosowy i sześć instrumentów (2019), Koncert na dwa flety i orkiestrę (2019), EUR (post cold wave new synth romantic punk) na zespół kameralny (2020), Danses polonaises na dwa fortepiany, dwa syntezatory i taśmę (2020), und nur dieser Wind na orkiestrę (2021).