Zemler, Hubert Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień

przejdź do treści

ur. w 1980 w Warszawie, perkusista improwizator i kompozytor. W latach 1999–2004 studiował na Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina (obecnie Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina) w Warszawie. 

W 2009 w Korei Południowej zdobył brązowy medal na międzynarodowych Igrzyskach Delfickich w kategorii perkusja solo. Jest również cenionym interpretatorem muzyki współczesnej. W jego repertuarze są utwory kompozytorów XX i XXI wieku, takich jak: Helmut Lachenmann (Air wykonane na koncercie inauguracyjnym festiwalu Warszawska Jesień 2015 z towarzyszeniem Narodowej Orkiestry Polskiego Radia w Katowicach pod dyrekcją Alexandra Liebreicha), Steve Reich (wraz z grupą Kwadrofonik brał udział w pierwszym polskim wykonaniu Music for 18 Musicians oraz Daniel Variations), Terry Riley (Hubert Zemler był dyrektorem artystycznym wykonania utworu In C z okazji 81. urodzin programu drugiego Polskiego Radia), Per Nørgård, Tadeusz Wielecki, Zygmunt Krauze, Tomasz Sikorski, Cornelius Cardew, Zdzisław Piernik, Arturas Bumšteinas. 

Równolegle z klasyczną edukacją grał w zespołach jazzowych, zgłębiał tajniki improwizacji i muzyki eksperymentalnej. Obecnie jest jednym z najbardziej aktywnych perkusistów polskiej sceny improwizowanej, eksperymentalnej i free jazzu. Występuje na jednej scenie z przedstawicielami różnych nurtów muzycznych, takich jak jazz, world music, rock i blues czy muzyka improwizowana i elektroniczna. 

Koncertuje również jako solista, prezentując własny repertuar oraz improwizacje. Współpracował między innymi z Feliksem Kubinem, Piotrem Kurkiem, Jonem Gibsonem, Johnem Tilburym, Toddem Bartonem, Benem Frostem, Evanem Ziporynem, Gyanem Rileyem, Agustím Fernardezem, Szabolscem Esztényim, grupą Kwadrofonik, Kamilem Szuszkiewiczem (Zebry a Mit, Istina), Raphaelem Rogińskim, Wacławem Zimplem (trio LAM), włoskim studiem muzyki eksperymentalnej Tempo Reale, Hashtag Ensemble oraz grupą Mitch&Mitch. 

Wybrane utwory:muzyka do animacji z serii „Muzeum Utracone”: Arrasy (2017),Królewski Sen (2018); muzyka filmowa: Moloch w reż. Szymona Kapeniaka, Dzień Czekolady w reż. Jacka Piotra Bławuta (praca wspólna z Karoliną Rec-Jarmulską), Eastern w reż. Piotra Adamskiego, Ballada o B 20, impresja na temat Etiudy Konkretnej (na jedno uderzenie w talerz) Włodzimierza Kotońskiego (2019), Prądy telluryczne na perkusję (2020. Dyskografia: Moped (LADO ABC, 2011), Gostak & Doshes (Bôłt Records, 2014), Pupation of Dissonance (Bôłt Records, 2016), Melatony (Pawlacz Perski, 2017), Groove 8 (Outlines, 2018), Kreatura, z Szabolscem Esztényim (Bôłt Records, 2018), Zemiter, z Marcinem Dymiterem (2019), Obertasy, z Piotrem Bukowskim (2019).