Rydzewska, Żaneta
kompozytorka, klarnecistka, improwizatorka. Ukończyła studia w Hochschule für Musik und Tanz w Kolonii w klasie kompozycji Brigitty Muntendorf, a także na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w klasie kompozycji Aleksandra Kościowa i Stanisława Moryty oraz w klasie klarnetu Wojciecha Mrozka. Ukończyła również studia podyplomowe z filozofii na Uniwersytecie Warszawskim.
Współpracowała m.in. z Ensemble Musikfabrik, Ensemble Garage, Internationale Ensemble Modern Akademie, zespołami IEMA, hand werk, Schwerpunkt, AKOM, Delirium, MolOt, Trio Catch, Mivos Quartet, Polską Orkiestrą Radiową, Kwartludium, Electronic ID, Lüneburger Symphoniker, Broken Frames Syndicate, Kollektiv3:6Koeln, Sinfonietta Pomerania, Chopin University Modern Ensemble, Sinfonia Varsovia.
Konsultowała swoje prace m.in. z takimi kompozytorami jak: Georg Friedrich Haas, Wolfgang Rihm, Dieter Ammann, Simon Steen-Andersen, Enno Poppe, Alexander Schubert, Michael Beil, Marko Nikodijevic, Caspar Johannes Walter, Carola Bauckholt, Manos Tsangaris, Mathias Spahlinger. Brała udział w programach Lucerne Festival Academy – Composer Seminar i Next Generation (2015–18) podczas Donaueschinger Musiktage. Jej utwory były wykonywane na międzynarodowych festiwalach, m.in.: Lucerne Festival, Wittener Tage für neue Kammermusik, Acht Brücken, Orgel-Mixtur (Deutschlandfunk), Tampere Biennale, Warszawska Jesień, Sacrum Profanum, Ad libitum, Korvat auki Helsinki, ON-Cologne, High Noon Musik 2000+ w Konstancji, Cluster w Lukce, AvantGarten w Liedberg, Oddźwięki, Eksperymentalne wtorki, Sanatorium Dźwięku, Warszawskie Spotkania Muzyczne, Nowe Fale w Gdańsku.
Jest laureatką Bernd-Alois-Zimmermann-Stipendium w Kolonii, stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, programu „Młoda Polska”, Marszałka Województwa Warmińsko-Mazurskiego, Rektora UMFC w Warszawie. W latach 2016–18 była przewodniczącą, a obecnie jest członkinią zarządu Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich. Jest laureatką konkursu kompozytorskiego „The Science of Fiction” organizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza i Klangforum Wien, II Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego „Patri Patriae” w Katowicach, III Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Kompozytorów im. M. Stachowskiego w Krakowie, AKOM Ensemble w Rotterdamie, VII Konkursu Kompozytorskiego im. Zygmunta Mycielskiego w Warszawie, Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego „...kiedy myślę Berio...” we Wrocławiu, Konkursu Kompozytorskiego im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku.
Otrzymała nagrodę dla najlepszej kompozytorki młodego pokolenia Stowarzyszenia Autorów ZAiKS podczas Gali Fryderyki 2022, nagrodę „Best Original Score” na międzynarodowym festiwalu filmowym WIFFEN 2022 w Nigerii, nagrodę kompozytorską Bernda Aloisa Zimmermanna w Kolonii. Obecnie wykłada na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina.
Wybrane utwory: Miniatura na klarnet i fortepian (2007), Trio na klarnet, klarnet basowy (lub wiolonczelę) i fortepian (2009), Opowieść na klarnet solo (2010),Metamorfozy na akordeon solo (2011), Barkarola na skrzypce, klarnet i fortepian (2012), Toccata na fortepian solo (2013), Myśl na obój i fortepian (2013), Który skrzywdziłeś... na mezzosopran i fortepian (2013), SynEsthESiA na akordeon solo (2014), WINDows na klarnet Es solo (2014), Elegia na klarnet i orkiestrę (2014), Bliscy i oddaleni na alt i orkiestrę smyczkową (2015), Der verlorene Berg na akordeon solo (2015), Les mots se moquent de nous... na akordeon i kwartet smyczkowy (2015), MorE na zespół instrumentalny (2015), Fydihom na zespół instrumentalny (2015), 5/3 na kwartet smyczkowy (2015), Jestem d’Arc na sopran i orkiestrę (2015), Winterwald na klarnet, akordeon i perkusję (2015), Gestern ist sie von mir gegan gen... na baryton i fortepian (2015), Hidden na klarnet, akordeon, altówkę i perkusję (2016), Folla na altówkę i akordeon (2016), Kwartet smyczkowy (2016), A complaint na sopran, klarnet, waltornię, fortepian i perkusję (2016), IN na orkiestrę smyczkową (2016), Am Scheideweg na akordeon i klawesyn (2016), Rose na orkiestrę symfoniczną (2016), alone I na klarnet, skrzypce, fortepian i perkusję (2017), after all na saksofon altowy i fortepian (2017), Torrent na saksofon altowy, akordeon, altówkę i elektronikę (2017), Tagtraum na klarnet i akordeon (2017), Koncert na klarnet i orkiestrę (2017), Dauerna klarnet i elektronikę (2017), spit it out na flet, klarnet, skrzypce, altówkę i wiolonczelę (2018), mono na flet, altówkę i harfę (2018), under na klarnet, wiolonczelę i fortepian (2018), underneath na flet, klarnet, skrzypce, altówkę, wiolonczelę i obiekty (2018), so forth na altówkę, elektronikę i wideo (2018), so forth and so forth na klarnet, elektronikę, wideo i światła (2018), binaural beats na orkiestrę symfoniczną (2018), circles na akordeon solo (2018), muzyka relaksacyjna na orkiestrę kameralną (2018), nobody na zespół, wideo, elektronikę i zapachy (2018), where, utwór teatralno-muzyczny na skrzypce, dwie altówki i obiekty (2019), returns na klarnet i elektronikę (2019), data processing na zespół kameralny (2019), 3/3 na saksofon, akordeon i fortepian (2019), error na trzy wykonawczynie, obiekty i elektronikę (z Teoniki Rożynek i Aleksandrą Kacą; 2019), der Kuss, utwór teatralno-muzyczny na chór dziecięcy (2019), sit back and relax na fortepian, perkusję, kontrabas, elektronikę i światła (2019), double concerto na klarnet, perkusję i orkiestrę (2020), don’t look na dwoje skrzypiec, akordeon, fortepian, perkusję i elektronikę (2020), Ultimate errors compilation, improwizacja na trzy performerki, obiekty, instrumenty i live electronics (z Aleksandrą Kacą i Teoniki Rożynek; 2020), Zauberwürfel na kwintet dęty blaszany (2021), The winner is... na flet, klarnet, wiolonczelę, małe instrumenty perkusyjne i choreografię (2021), Außerhalb der Zeit na organy solo (2021), to my stars na zespół kameralny (2021), „Weź mnie” na sopran, fortepian i perkusję (2021), Fanfare na flet, skrzypce, perkusję i fortepian (2022), Elusive na flet, obój, klarnety, skrzypce, altówkę i wiolonczelę (2022).