Nepelski, Karol
w latach 2002–07 studiował kompozycję na Akademii Muzycznej w Krakowie, gdzie uzyskał z wyróżnieniem tytuł magistra, a następnie stopień doktora w klasie Krzysztofa Pendereckiego; obecnie pracuje na stanowisku adiunkta w rodzimej uczelni oraz na Wydziale Reżyserii i Dramaturgii Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie.
W 2005 studiował w Staatliche Musikhochschule Stuttgart; otrzymał stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za osiągnięcia w nauce oraz stypendium dla wybitnych młodych naukowców przyznawane przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Współpracował z Państwową Wyższą Szkołą Teatralną im. Ludwika Solskiego w Krakowie, Akademią Sztuk Pięknych w Krakowie, Uniwersytetem Jagiellońskim, a od 2006 także z Akademią Teatralną im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Jako kompozytor rezydent pracował w Bourges (2008), w studiu NOTAM w Oslo (2009), w Kolonii w ramach Composer Collider z Musikfabrik (2012), z London Philharmonic Orchestra (2017/2018) oraz z Royal Scottish National Orchestra w Glasgow. Prowadził wykłady m.in. w Rotterdamie, Kijowie i Budapeszcie. Jest autorem muzyki instrumentalnej, scenicznej (opera i dramat), filmowej. Zajmuje się także muzyką elektroakustyczną, twórczością audio-wideo i performansem. Współpracuje z wieloma reżyserami w Polsce i za granicą, m.in. z Lukiem Percevalem, Pawłem Miśkiewiczem, Pawłem Wodzińskim, Jakubem Skrzywankiem i Waldemarem Raźniakiem. Spektakle teatralne z jego muzyką są regularnie prezentowane na czołowych festiwalach w Polsce i za granicą i zdobywają liczne wyróżnienia. On sam jest laureatem pierwszej nagrody w Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. Marka Stachowskiego za utwór Feu Eternel na orkiestrę symfoniczną, a także nagród za muzykę do spektakli Małgorzaty Warsickiej: Beniowski. Ballada bez bohatera w Teatrze Nowym w Poznaniu (Grand Prix w Konkursie „Klasyka Żywa” oraz Grand Prix I Festiwalu Muzyki w Teatrze REZONANS w Wałbrzychu), Mistrz i Małgorzata w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej (Złota Maska) oraz Król Duch w Teatrze im. Ludwika Solskiego w Tarnowie.
Jego twórczość była prezentowana na wielu festiwalach muzyki współczesnej, m.in.: Tête à Tête w Londynie, Warszawskiej Jesieni, Malcie w Poznaniu, Tonlagen w Dreźnie, Musica Polonica Nova, na Festiwalu Prawykonań w Katowicach, Krakowskim Międzynarodowym Festiwalu Kompozytorów, Festiwalu Kultur Świata w Gdańsku, Introspekce nové hudby oraz Salonie Polskim w Pradze, Ostrava Days, na Ogólnopolskiej Konferencji Estetycznej „Materia Sztuki” (2008) oraz „Estetyka Sztuk Performatywnych” (2012), a także na Światowym Kongresie Estetycznym „Aisthetics in Action” (2013). Jego utwory wykonywały takie orkiestry i zespoły, jak: London Philharmonic Orchestra, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Musikfabrik, Neue Vocalsolisten Stuttgart, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, Kwartet Śląski, Filharmonicy Lwowscy, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Łódzkiej, Orkiestra Muzyki Nowej, Ricciotti Ensemble, Kwartludium czy Ensemble Nostri Temporis.
Wybrane utwory: The Elements I na zespół kameralny (2007), The Elements II (Żywioły) na orkiestrę symfoniczną (2007), Solaris, opera (2008), Quintet Elementaire na system głośników 4+1 (2008), mBaraka, instalacja interaktywna na aktora, flet, grzechotkę i wideo (z Jakubem Falkowskim; 2008), Feu Eternel na orkiestrę symfoniczną (2008), Trio of Forgotten Senses na flet, skrzypce i fortepian (2009), The Art of Dialogue na dwoje skrzypiec (2009), Secrets of Lascaux Cave na puzon i tubę (2009), PRIMORDIUM: Naturalia na zespół kameralny (2009), Circlesong na zespół kameralny (2009), Neurosymphony na orkiestrę symfoniczną (2010), PRIMORDIUM: Encephalon na skrzypce, klarnet, fortepian i perkusję (2010), Up&Down na orkiestrę symfoniczną (2011), Non-harmonic... na zespół kameralny (2011), Quintet Somatique na zespół kameralny (2011), Dialogue of Narcissus: Echo na gitarę z elektroniką (2011), Metavariations na zespół kameralny (2012), Dialogue of Narcissus: Dorian Gray na fagot z elektroniką (2012), Broken Frames of I. Bergman na zespół kameralny (2012), Nostriama na zespół kameralny (2012), Santa, santa erotica! na zespół kameralny (2012), Aisthetic Symphony na orkiestrę symfoniczną (2013), Phonemic Songs na orkiestrę symfoniczną (2013), Quartetto grosso na amplifikowany kwartet i orkiestrę smyczkową z elektroniką (2013), Homo Sonans, performans audiowizualny (z Pauliną Załubską i Jakubem Falkowskim; 2009–14), Logical Shift na głos, perkusję i fortepian (2014), Bio-chorales na kwintet dęty (2014), : : na skrzypce, klarnet, perkusję i fortepian (2015), Vibranium na zespół kameralny (2016), The Story of the Falls, instalacja dźwiękowa (2016), Wyspiański Liberates, oratorium (2016), Psychoacoustic Models na orkiestrę symfoniczną (2018), Variations on Global Crowd na klawesyn i elektronikę (2019), Birdy, opera według powieści Williama Whartona (2019), Colors of Unity na orkiestrę symfoniczną (2021), Process na chór mieszany (2021), Faraon, fantasmagoria na chóry i solistów na motywach powieści Bolesława Prusa i opery Aida Giuseppe Verdiego (2022), Zona na zespół i elektronikę (2023); muzyka do filmów, sztuk teatralnych i teatru telewizji.