Arkhḗ: Noise Maps - Martyna Kosecka
na kwartet smyczkowy, elektronikę i mapping 3D, który zrealizowałam wspólnie z artystką multimedialną Aleksandrą Ołdak, to moja próba ustanowienia połączenia z naturą poprzez nawiązanie do wierzeń słowiańskich. Ta kompozycja to wielowymiarowy rytuał dźwiękowy, który umiejscawia człowieka w centrum powstawania trzech warunków do wytworzenia sakralnego mikrokosmosu: związków drzewa, kamienia i wody. Stąd też dźwięk, jego ewolucja brzmieniowa oraz plastyczność związana z gestami performatywnymi wykonawców wyeksponowanymi w mieniącej się symbolami wizualizacji trójwymiarowej przestrzeni, przeobrażone są w elektroniczne warstwy tworzące nowe związki, nowe interpretacje i nowe mapy dźwiękowe odwołujące się do słowiańskich korzeni.
Wykorzystana w warstwie elektronicznej utworu luźno przytoczona bajka białoruska z XIX wieku, na którą trafiłam podczas lektury Mitologii Słowian Aleksandra Gieysztora, pomaga mi odczytywać trwałość naszych związków z elementami przyrody oraz doszukiwać się sił i energii obecnych w przestrzeni naszych codziennych przeżyć, wytwarzających ład bądź chaos. Energii, które niezależnie od swych praźródeł mogą ukrywać się pod różnymi formami i przeistaczać w niekończącym się cyklu życia i śmierci.
Martyna Kosecka