Rydzewska, Żaneta Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień

przejdź do treści

kompozytorka, klarnecistka i improwizatorka. Jej doświadczenie kompozytorskie obejmuje współpracę z wieloma renomowanymi zespołami, m.in.: Ensemble intercontemporain, Ensemble Modern, WDR Symfonieorchester, Klangforum Wien, Ensemble Musikfabrik, Trio Catch, Mivos Quartet, Sinfonią Varsovia, Polską Orkiestrą Radiową, Lüneburger Symphoniker, AUKSO, Kwartetem Śląskim, Kwartludium, Ensemble Garage, hand werk, Schwerpunkt Ensemble, Internationale Ensemble Modern Akademie, Spółdzielnią Muzyczną, Ensemble for New Music Tallinn, United Instruments of Lucilin, electronic ID, Broken Frames Syndycate, Kollektiv3:6Koeln, AKOM Ensemble, Chopin University Modern Ensemble czy Sinfoniettą Pomerania. 

Ukończyła studia na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w klasie kompozycji Aleksandra Kościowa i Stanisława Moryty oraz w klasie klarnetu Wojciecha Mrozka, a także w Hochschule für Musik und Tanz Köln w klasie kompozycji Brigitty Muntendorf. Studiowała także filozofię na Uniwersytecie Warszawskim (studia podyplomowe). Obecnie prowadzi zajęcia z instrumentacji i kompozycji muzyki komputerowej na Wydziale Kompozycji i Teorii Muzyki UMFC. 

Jej utwory były wykonywane na festiwalach takich jak: ManiFeste (IRCAM), Wittener Tage für neue Kammermusik (WDR3), Lucerne Festival, Ultraschall Berlin, Acht Brücken, Orgel-Mixturen (Deutschlandfunk), Tampere Biennale, Warszawska Jesień, Sacrum Profanum, Festiwal Prawykonań, Ad libitum, Korvat auki Helsinki, ON-Cologne, Avant Art Festival, AudioArt, Jazzowa Jesień im. T. Stańki, High Noon Musik 2000+ w Konstancji, Cluster w Lucce, Warszawskie Spotkania Muzyczne, Nowe Fale w Gdańsku. Brała udział m.in. w ManiFeste Academy (IRCAM), Luxembourg Composition Academy, Lucerne Festival Academy, Donaueschinger Musiktage „Next Generation”. Konsultowała swoje prace m.in. z takimi kompozytorami jak: Georg Friedrich Haas, Wolfgang Rihm, Dieter Ammann, Francesco Filideli, Simon Steen-Andersen, Enno Poppe, Alexander Schubert, Michael Beil, Marko Nikodijevic, Caspar Johannes Walter, Carola Bauckholt, Matthew Shlomowitz, Manos Tsangaris, Mathias Spahlinger. 

Jest laureatką Bernd-Alois-Zimmermann-Stipendium w Kolonii (2019), stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągnięcia i wyniki w nauce, stypendystką Programu „Młoda Polska” Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Marszałka Województwa Warmińsko-Mazurskiego, Rektora UMFC w Warszawie. 

W swoich utworach często nawiązuje do natury, ale też do fizyki, filozofii, współczesnych problemów społecznych i relacji międzyludzkich. Komponuje muzykę instrumentalną, którą łączy z elektroniką, a także z choreografią, wideo, światłami, instalacjami czy zapachami. 

Wybrane utwory (od 2016): Kwartet smyczkowy (2016), A complaint na sopran, klarnet, waltornię, fortepian i perkusję (2016), IN na orkiestrę smyczkową (2016), Am Scheideweg na akordeon i klawesyn (2016), Rose na orkiestrę symfoniczną (2016), after all na saksofon altowy i fortepian (2017), Torrent na saksofon altowy, akordeon, altówkę i elektronikę (2017), Tagtraum na klarnet i akordeon (2017), Koncert na klarnet i orkiestrę (2017), spit it out na flet, klarnet, skrzypce, altówkę i wiolonczelę (2018), under na klarnet, wiolonczelę i fortepian (2018), underneath na flet, klarnet, skrzypce, altówkę, wiolonczelę i obiekty (2018), so forth na altówkę, elektronikę i wideo (2018), so forth and so forth na klarnet, elektronikę, wideo i światła (2018), binaural beats na orkiestrę symfoniczną (2018), circles na akordeon solo (2018), muzyka relaksacyjna na orkiestrę kameralną (2018), no-body na zespół, wideo, elektronikę i zapachy (2018), where, utwór teatralno-muzyczny na skrzypce, dwie altówki i obiekty (2019), data processing na zespół kameralny (2019), 3/3 na saksofon, akordeon i fortepian (2019), error na trzy wykonawczynie, obiekty i elektronikę (z Teoniki Rożynek i Aleksandrą Kacą; 2019), der Kuss, utwór teatralno-muzyczny na chór dziecięcy (2019), sit back and relax na fortepian, perkusję, kontrabas, elektronikę i światła (2019), double concerto na klarnet, perkusję i orkiestrę (2020), Ultimate errors compilation, improwizacja na trzy performerki, obiekty, instrumenty i live electronics (z Aleksandrą Kacą i Teoniki Rożynek; 2020), Zauberwürfel na kwintet dęty blaszany (2021), The winner is... na flet, klarnet, wiolonczelę, instrumenty perkusyjne i choreografię (2021), Außerhalb der Zeit na organy solo (2021), to my stars na zespół kameralny (2021), Weź mnie na sopran, fortepian i perkusję (2021), Elusive na zespół i elektronikę (2022), Hin und her na saksofon i klawesyn (2022), botanical studies na kwartet smyczkowy i elektronikę (2023), Frost na orkiestrę (2023), Le Petit Scandale na flet i klarnet (2023), Insatiability na zespół i elektronikę (2023), Tunnelblick na zespół, wideo, światła i elektronikę (2023/24), The Painted Bird na zespół i elektronikę (2024), Fire na orkiestrę (2024).