Ryterski, Rafał Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień

przejdź do treści

ur. w 1992 w Gdyni, kompozytor, aktywista, artysta interdyscyplinarny, kurator. Synteza różnych gatunków muzycznych jest cechą charakterystyczną jego twórczości, sam Ryterski nazywa tę praktykę genrebendingiem. W ciągu ostatnich paru lat chętnie wykraczał poza konwencję samej muzyki, tworząc dzieła interdyscyplinarne na pograniczu performansu oraz teatru. Jego sztuka tematycznie oscyluje wokół pojęcia tożsamości, fenomenów kulturowych charakterystycznych dla społeczności LGBTQ+ oraz obnażania mechanizmów przemocowych. Zwycięzca 70. Międzynarodowej Trybuny Kompozytorów (utwór Totentanz, 2022), a także konkursu kompozytorskiego organizowanego przez 33. Biennale Muzyki w Zagrzebiu (2025), współzwycięzca Festiwalu Teatrów i Kultury Awangardowej PESTKA 2024 (nagroda główna oraz nagroda publiczności) za spektakl Modlitwa pod cudowną mozaiką pod wezwaniem samej siebie. W 2021 nominowany do Paszportu „Polityki” w kategorii muzyka poważna za „konsekwentne wprowadzanie wątków LGBTQ do polskiej muzyki współczesnej”. Ryterski jest absolwentem kierunku kompozycja ze specjalnością multimedialną na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie oraz absolwentem kierunku kompozycja klasyczna na Royal Academy of Music w Aarhus. Sam również jest wykładowcą – od 2020 uczy jako specjalista w zakresie kompozycji, sztuki dźwięku i technologii na Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych. Muzykę Ryterskiego można usłyszeć zarówno w przestrzeniach sal koncertowych, jak i klubach – do tej pory wydał dwa albumy (Tears are the Diamonds of the Soul, BAS 2021 oraz Gaymers ’Cheatsheet, Pointless Geometry 2022). Artysta tworzy także muzykę teatralną – współpracował z takimi reżyserami i reżyserkami jak Kuba Kowalski, Marta Górnicka, Agnieszka Jakimiak i Mateusz Atman, Aga Błaszczak, Anna Obszańska, Przemysław Jaszczak. Jego muzyka była wykonywana w ramach wielu wydarzeń muzycznych i festiwali, zarówno w Polsce, jak i za granicą. 

Wybrane utwory: Rytuały na obój, tubę i perkusję (2012), Tożsamość nieustalona na sześcioro wykonawców (2013), P.E.R.C.S. na perkusję, ruch i elektronikę (2014), Saudade. Muzyka przesterowań, muzyka elektroniczna (2015), Atlas na chór, 11 instrumentów, elektronikę oraz wizualizacje (2015), Silence Inside, instalacja multimedialna (we współpracy z Anną Kaletą-Kunert, 2015), Względności Chronosa na akordeon i sampler (2015), Powrót Apolla na harfę, fortepian i elektronikę (2016), [one page] MORE na cztery gitary elektryczne i elektronikę (2016), Nici Mojr na trzy altówki, elektronikę i wizualizacje (2016), Strzyga, muzyka do filmu w reżyserii Kamila Krukowskiego (2016), First we feel. Then we fall, muzyka do filmu interaktywnego autorstwa Jakuba Wróblewskiego (2016), Meme War na akordeon, altówkę i elektronikę (2017), Anonymous, opera na czworo solistów, 14 instrumentów, elektronikę, wizualizacje i media internetowe (2017), Słońca, instalacja multimedialna (we współpracy z Łukaszem Radziszewskim, 2017), di/am/sy/od na klarnet basowy oraz kontrafagot (2017), Play by play na preparowany magnetofon (2018), Genderfuck na perkusję, elektronikę i wizualizacje (2018), Disco Bloodbath na zespół i elektronikę (2018), Taking Control na zespół, elektronikę i wizualizacje (2018), Archangel na wibrafon koncertujący i trzy instrumenty (2019), Comfort Zone, interludia elektroniczne (2019), Doppelgänger na cztery instrumenty, elektronikę i roboty (2019), Życie intymne Jarosława, muzyka do spektaklu w reżyserii Kuby Kowalskiego (2020), Sea of Prism (Cod’s lullaby) na zespół i elektronikę (2020), Still Life, sound design do spektaklu w reżyserii Marty Górnickiej (2021), Haphephobia na ruch, perkusję i live electronics (2021), Love Language na troje wykonawców i audio playback (2021), Breathe na troje wykonawców i elektronikę (2021), Tears are the Diamonds of the Soul, muzyka elektroniczna (2021), Bunbury, muzyka do spektaklu w reżyserii Kuby Kowalskiego (2022), Momo, muzyka do spektaklu w reżyserii Agi Błaszczak (2022), Totentanz na kontratenor, orkiestrę i elektronikę (2022), Pomiędzy, słuchowisko radiowe (2022), Birdsongs na zespół instrumentalny, audio playback oraz wideo (2023), Amen, brother!, słuchowisko instrumentalne (2023), Modlitwa pod cudowną mozaiką pod wezwaniem samej siebie, teatr (2024).