Zagajewski, Artur Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień

przejdź do treści

ur. w 1978 w Tomaszowie Mazowieckim. Ukończył teorię muzyki (2005) pod kierunkiem Ryszarda Daniela Golianka oraz kompozycję (2008) w klasie Bronisława Kazimierza Przybylskiego w Akademii Muzycznej w Łodzi. Studiował muzykę elektroniczną pod kierunkiem Krzysztofa Knittla. W 2012 obronił pracę doktorską w dziedzinie kompozycji pod kierunkiem Zygmunta Krauzego. Brał udział w kursach prowadzonych przez Marka Chołoniewskiego i Grażynę Pstrokońską-Nawratil. 

W 2017 jego utwór brut reprezentował Polskie Radio i zajął najwyższą lokatę na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów w Palermo (nagranie prawykonania kompozycji zarejestrowano na koncercie inauguracyjnym 57. Warszawskiej Jesieni w 2014). Był nominowany do nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej w kategorii „Osobowość Roku” (2017) oraz Paszportów „Polityki” (2018). 

Jest laureatem konkursów kompozytorskich, m.in. dwóch edycji konkursu BMW Crash! organizowanego przez Stowarzyszenie Zachęta Sztuki Współczesnej w Szczecinie, 48. oraz 50. edycji Konkursu Młodych Kompozytorów im. T. Bairda, III Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Grażyny Bacewicz w Łodzi. Dwukrotnie został laureatem statuetki Łódzkie Eureka, w 2014 jego kompozycja Stabat Mater została nominowana do Wrocławskiej Nagrody Polonica Nova, a w 2021 otrzymał nagrodę Energia Kultury. 

Jego utwory były prezentowane m.in. podczas festiwali w Belgii, Holandii, Turcji, Szwecji, Estonii, we Włoszech, Francji oraz w Polsce (Warszawska Jesień, Musica Polonica Nova, Festiwal Prawykonań, Sacrum Profanum, Festiwal Tradycji i Awangardy Muzycznej „Kody”, Poznańska Wiosna Muzyczna, Dni Muzyki Nowej, Ad Libitum, Audio Art Festival), a także m.in. w Ośrodku Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora „Cricoteka”. W 2016 został zaproszony do udziału w MusMa European Broadcasting Project, w 2019 otrzymał zamówienie Südwestrundfunk (SWR) w ramach festiwalu Donaueschinger Musitage 2020. Współpracował z Arkadiuszem Jakubikiem, Dominikiem Połońskim, Agatą Zubel, Ewą Liebchen, Łukaszem Długoszem i Agatą Kielar-Długosz, Gośką Isphording, Pauliną Wycichowską, Zorką Wollny, Piotrem Stasikiem (ich Opera o Polsce otrzymała w 2019 nominację do Polskich Nagród Filmowych „Orły” w kategorii film dokumentalny), a także z zespołami: Bang on a Can All-Stars, Orkiestra Muzyki Nowej, Kwartludium, Kwadrofonik, Kwartet Śląski, Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble, Hashtag Ensemble, Arte dei Suonatori, Polish Cello Quartet, Małe Instrumenty, Hańba!, Radical Polish Ansambl.

Zajmuje się badaniami nad muzyką rockową, a także prowadzi wykłady i warsztaty z zakresu muzyki XX i XXI w. oraz kształcenia słuchu (był m.in. członkiem jury Festiwalu Wyobraźni Muzycznej mYear w Akademii Muzycznej we Wrocławiu). Jest autorem cyklu programów internetowych O co w tym chodzi? Muzyka tworzona dziś, zrealizowanych w 2021 dla Filharmonii Łódzkiej. Pracuje w łódzkiej Akademii Muzycznej oraz Zespole Szkół Muzycznych im. S. Moniuszki w Łodzi, jest też członkiem Związku Kompozytorów Polskich oraz komisji programowej festiwalu Warszawska Jesień. 

Wybrane utwory: Glassmusic-motet na zespół kameralny i ścieżkę audio (2007), Birds na akordeon, syntezator i ścieżkę audio (2008), Liście na zespół kameralny (2008), unhum na orkiestrę symfoniczną (2009), Orgadronum na chór kameralny (2009), Sceny chronofotograficzne, balet (2011), Oratorium na orkiestrę i chór mieszkańców Warszawy, koncert/performans we współpracy z Zorką Wollny i Anną Szwajgier (2011), Stabat Mater na cztery chóry mieszane i zespół instrumentalny (2012), canto na 16 muzyków (2012), EC 14 na cztery PCV tubes (2012), Nature Morte na 24 PCV tubes (2013), TR13 na akordeon i ścieżkę audio (2005/14), brut na wiolonczelę i zespół muzyki dawnej (2014), Canzona na pięć wiolonczel (2014), Mechanofaktura na zespół kameralny (2015), Drzeworyty na zespół kameralny i ścieżkę audio (2015), La città futurista na 16 amatorów i orkiestrę (2015), circulatio na akordeon, akordeon ćwierćtonowy i orkiestrę (2015), blokhaus C na obiekty dźwiękowe (2015), sculpture (from the way of the cross) na cztery wiolonczele (2016), Staloocy na dwa głosy punkrockowe i zespół kameralny (2016), Opera o Polsce (2016), Modulor na zespół kameralny (2017), Composition arithmétique na flet piccolo i ścieżkę mono (2017), Święty Boże, Święty Mocny na głos męski i orkiestrę kameralną (2018), chanson – solide na dwie marimby (2019), Pieśni konstruktywistyczne na głos żeński z perkusją i kwartet smyczkowy (2019), LA MER /watch?v=y1RpVZNSw6k na zespół kameralny (2019), ricercar na osiem wiolonczel (2019), POWERBIT! do fragmentów Innych ludzi Doroty Masłowskiej na głosy, toy pianos i syntezator (2019), Muzyka madrygałowa na chór sześciogłosowy i sześć instrumentów (2019), Koncert na dwa flety i orkiestrę (2019), EUR (post cold wave new synth romantic punk) na zespół kameralny (2020), und nur dieser Wind na orkiestrę (2021), na zespół kameralny (2021), Tired with all these, for restful death I cry na orkiestrę kameralną i wideo (2022), Danses polonaises na dwa fortepiany, dwa syntezatory i ścieżkę audio (2022), [...]! na zespół kameralny i audio playback (2023), Drzewo życia na głos żeński i zespół kameralny (2023), LOVE LOVE LOVE LOVE na pianistę, perkusistę i audio playback (2023), znikło już słońce na orkiestrę kameralną (2024), 4 pieśni do wierszy Chavy Rosenfarb na głos męski i zespół kameralny (2024).