Idea koncertu Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień

przejdź do treści

Tegoroczna Warszawska Jesień, której tematem przewodnim są przenikania, stanowi doskonałą okazję do zgłębienia oddziałujących na siebie światów muzycznych.

Główna idea tego koncertu narodziła się z chęci pokazania, jak muzyka dawna może inspirować współczesnych kompozytorów i jak współczesne techniki mogą wzbogacić tradycyjne brzmienia. Współczesna muzyka często nawiązuje do muzyki dawnej, co widać na przykładzie takich kompozytorów, jak Paweł Szymański czy Francesco Filidei, którzy czerpią z barokowych, renesansowych i klasycznych konwencji. Wiele współczesnych kompozycji odnosi się do tych tradycji, tworząc przenikające się światy dźwiękowe. 

Prowadzona przez znakomitą Martynę Pastuszkę {oh!} Orkiestra jest jednym z najlepszych zespołów w swojej dziedzinie. To, co Martyna osiągnęła, jest prawdziwym fenomenem w skali światowej, a na pewno europejskiej. Mając tak znakomitą grupę muzyków, postanowiliśmy wykorzystać ich talent i pokazać zespół na Warszawskiej Jesieni. 

Partytury muzyki dawnej często są niezbyt szczegółowe, wiele bowiem zależało od tradycji wykonawczej, która nie była dokładnie zapisywana. W muzyce współczesnej kontakt z kompozytorami jest dla muzyków bezcennym doświadczeniem. Naszym celem było stworzenie przestrzeni, w której kompozytorzy mogliby bezpośrednio współpracować z zespołem, co pozwoliłoby im lepiej poznać specyfikę dawnych instrumentów. Chcieliśmy, aby pracowali razem w ramach warsztatów, co pozwoliło na lepsze zrozumienie i wykorzystanie dawnego instrumentarium. 

Współczesne poszukiwania dźwiękowe, w tym mikrotonowość, są niezwykle inspirujące. Dawne systemy temperacji i strojenia, z czasem zastąpione przez system dwunastotonowy, znowu stają się obiektem zainteresowania kompozytorów. Eksperymentowanie z różnymi systemami temperacji, jak to robili Krzysztof Penderecki czy Paweł Mykietyn, pokazuje, że przenikanie dawnych i współczesnych praktyk może pozwalać osiągnąć nowe, fascynujące brzmienia. 

Koncert ten jest również odpowiedzią na częstą dziś w muzyce tęsknotę za przeszłością. Tęsknota ta może dotyczyć zarówno konkretnych odniesień muzycznych, jak i szerszych kontekstów historycznych i kulturowych. Każdy z kompozytorów ma pełną swobodę w wyrażaniu swoich uczuć i przekonań. 

Różnorodność podejść do tematu zapowiada szczególne wydarzenie. Każdy z utworów wnosi coś innego, a razem składają się one na niepowtarzalną całość. Wierzymy, że zarówno doświadczenie zespołu, jak i kreatywność kompozytorów stworzą koncert, który będzie nie tylko wyjątkowy, ale także inspirujący. 

Krzysztof Wołek, kurator koncertu