Random Check - Matching Components
czyli „dopasowywanie elementów” to kolejna, już szósta edycja międzyuczelnianego projektu artystycznego Random Check. Powstaje on dzięki twórczej współpracy studentów, doktorantów oraz dydaktyków Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego oraz Akademii Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu. W latach 2020–23 kolejne edycje projektu Random Check gościły już na festiwalach muzyki współczesnej: Sacrum Profanum, Audio Art oraz Musica Polonica Nova. Czwarta z nich pt. Random Check – Druga Natura była eksponowana w formie instalacji multimedialnej w Pawilonie Czterech Kopuł Muzeum Sztuki Współczesnej we Wrocławiu. Piąta, Random Check – Overwriting, otwierała WRO Media Art Biennale. W całym przedsięwzięciu oraz wydarzeniach poprzedzających wzięło dotychczas udział blisko 150 osób – głównie studentów obydwu współpracujących uczelni (również z Ukrainy, Białorusi, USA, Wielkiej Brytanii, Korei Płd., Turcji, Portugalii, Włoch). Zrealizowanych zostało około 50 projektów indywidualnych. Niektóre z powołanych zespołów kontynuują regularną współpracę realizując kolejne, już własne multimedialne przedsięwzięcia artystyczne. Pomysłodawcą oraz koordynatorem Random Check jest Marcin Rupociński, któremu bardzo bliskie są słowa wypowiedziane przez Zbigniewa Rybczyńskiego podczas uroczystości nadania mu doktoratu Honoris Causa wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych im. E. Gepperta w 2023 roku: „wątpię, aby [w sztuce mediów] cokolwiek istotnego można było dziś stworzyć indywidualnie”.
Myślą przewodnią Matching Components jest dostosowanie, dopasowanie. W kilku odsłonach zostaną zaprezentowane autonomiczne utwory audiowizualne poszczególnych artystów tworzących Random Check Media Ensemble oraz działania kolektywne. Całość otwiera kompozycja zespołowa w formie instalacyjno-performatywnej Immersion (Zanurzenie), która ma wciągnąć słuchacza w świat tętniącej barwami dźwięku i obrazu przestrzeni audiowizualnej. Następnie usłyszymy kompozycję Agaty Zemla z warstwą wideo autorstwa Aleksandry Trojanowskiej pt. Apomorphic. Źródłem inspiracji dla tych autorek, skupionych na twórczości z silnym odniesieniem do środowiska naturalnego, stała się tym razem apomorfia, czyli zaawansowana ewolucyjnie nowa cecha, niewystępująca u przodków danej linii ewolucyjnej. Kolejną część projektu wypełni tytułowa kompozycja Matching Components. Jest to wspólna realizacja multimedialna Cezarego Duchnowskiego i Marcina Rupocińskiego z interaktywną warstwą wideo autorstwa Laury Adel i Mai Wolińskiej. Swoją formą i doborem środków (muzyka, obraz, ruch) nawiązuje ona do działalności założonej ponad ćwierć wieku temu przez obu kompozytorów grupy artystycznej Morphai. Współistnienie warstwy muzycznej i wizualnej z działaniami performatywnymi autorstwa Kai Kołodziejczyk, wspartymi interakcją z otoczeniem, ma korespondować z myślą przewodnią tej edycji projektu, czyli dopasowywaniem, uzupełnianiem oraz budowaniem relacji.
Następną kompozycją audiowizualną, silnie kontrastującą z pierwszym utworem, będzie [[[~]]] Macieja Michaluka i Bartosza Radzikowskiego. Enigmatyczny, graficzny tytuł zapowiada beztreściowe i esencjonalne doświadczanie generatywnie wytwarzanej fonii i wizji.
Cały projekt zamknie kolejna zespołowa kompozycja Random Check Media Ensemble Emersion (Wynurzenie), która stopniowo rozpłynie się pozostawiając odbiorców w otoczeniu pulsującej własną, generatywną formą życia, instalacji multimedialnej.
Więcej informacji o Random Check: https://randomcheck.asp.wroc.pl