Laskowski, Mikołaj
jest kompozytorem zainteresowanym zacieraniem granic pomiędzy wykonawcą i słuchaczem, dystansem i intymnością, kiczem i wyrafinowaniem, ironią i powagą. Łączy różne inspiracje, takie jak science fiction, New Age, plądrofonia i field recording, tworząc muzykę koncertową, performanse partycypacyjne i utwory internetowe.
Ukończył z wyróżnieniem Królewskie Konserwatorium w Hadze, w którym studiował pod kierunkiem Yannisa Kyriakidesa i Petera Adriaansza w latach 2013–15. W latach 2009–14 studiował w Akademii Muzycznej we Wrocławiu w klasie Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil.
Jego utwory były wykonywane w wielu krajach, m.in. na Międzynarodowych Wakacyjnych Kursach Nowej Muzyki w Darmstadcie, festiwalach Présences, Gaudeamus Muziekweek, Klang Festival, Klangwerkstatt Berlin, Musica Polonica Nova, Musica Electronica Nova, Nordic Music Days, Ostrava Days, Tampere Biennale, Ultima, Unsafe+Sounds Festival, Warszawska Jesień, Young Composers Meeting.
Zdobył nagrody w takich konkursach kompozytorskich jak Generace 2012 czy Young Composers Meeting 2013. W 2014 otrzymał Stypendium im. Witolda Lutosławskiego, a w 2015 uzyskał rekomendację na 62. Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów. W 2016 został nagrodzony Kranichsteiner Stipendienpreis na 48. Międzynarodowych Wakacyjnych Kursach Nowej Muzyki w Darmstadcie. W 2019 jego utwór Deep Relaxation vol. 4: Self-Care wszedł do programu Dni Nowej Muzyki ISCM w Auckland. W 2020 został laureatem konkursu The Science of Fiction, w 2021 nagrodzono go Kompositionspreis der Landeshauptstadt Stuttgart.
Współpracował z takimi zespołami jak: Asko|Schönberg, Electronic ID, Adapter, Garage, Nikel, Ives Ensemble, Klangforum Wien, Kwadrofonik, Kwartludium, LUX:NM, New European Ensemble, Musikfabrik, Royal String Quartet, Shallfeld Ensemble, Slaagwerk Den Haag, Spółdzielnia Muzyczna Contemporary Ensemble, Orkest De Ereprijs, Ostravska Banda, The Black Page Orchestra, TWOgether Duo, Wet Ink Ensemble i in. Mieszka i pracuje w Berlinie.
Wybrane utwory: Gezaar Aefir na amplifikowany kwartet smyczkowy (2011), Aonvrotn na komputer (2012), AO na duży zespół (2012), hsvaoe na komputer (2012), Sharfnesses na gamelan i kwartet smyczkowy (2013), Dalring in my deaf na klarnet, wiolonczelę i fortepian (2013), flux in die blomster na akordeon, wiolonczelę i dwa megafony (2013), Na na duży zespół i dwa soprany (2013), ’neath me, itch! na akordeon i sprzężenie zwrotne (2013–14), Oh, Zoroaster...I Love You, Too...But... na fortepian i zespół (2014), Badly Stuffed Hands na jeden fortepian i troje wykonawców (2014), Not for you na pozytyw (2014), UNTITLED na pozytyw (2014), The tiger le me unsatisfied na klarnet basowy, skrzypce, perkusję i organy Hammonda (2014), Dzięcielina Pała na flet, klarnet/klarnet basowy, obój, róg, trąbkę, wibrafon i harfę (2015), Limbs of Sun na średniowieczne organy, fet, klarnet basowy, puzon, fortepian, trzy gongi i wiolonczelę (2015), Ach, Pocierać Woskową Buddę na dwa samplery, fortepian i perkusję (2015), Atlantis & **** na flet, klarnety basowy i kontrabasowy, harfę, perkusję i elektronikę (2015), Deep Relaxation Vol. 1: Accordion & Viola DNA Delete Mode na akordeon, altówkę lub skrzypce i elektronikę (2016), Deep Relaxation vol. 2: Accordions & Electronics Causing Situations and Preventing Change na dwa akordeony i elektronikę (2016), Deep Relaxation vol. 3: Isochronic Flute Subliminal Motivation na flet basowy i elektronikę (2016), At the Opening of A Clockwork Orange, 1995 VHS na flet, klarnet basowy, saksofon barytonowy, sampler, skrzypce i wiolonczelę (2016), Korprealism 1. Death and Wellness na duży zespół, elektronikę i wideo (2016), Safe&Sound®na flet altowy i basowy, klarnet basowy, harfę, perkusję, elektronikę i wideo (2017), FIRE UP/ZAPAL SIĘ na flet, klarnet basowy, trąbkę, perkusję, skrzypce, wiolonczelę, elektronikę i wideo (2018), Outer Space na saksofon barytonowy, perkusję, fortepian, gitarę elektryczną, elektronikę i wideo (2018), 5 Things at Really Matter na duży zespół i elektronikę (2018), Deep Relaxation vol. 4: Self-Care na czworo wykonawców, publiczność, elektronikę i obiekty dźwiękowe (2018), Deep Relaxation vol. 5: It’s Your Body na czworo wykonawców, publiczność, zatyczki do uszu, przekąski i elektronikę (2019), Deep Relaxation vol. 6: Sound Isolation na wideo online i słuchawki douszne (2020), Infectious (Feel It®) na big band i elektronikę (2020), Deep Relaxation vol. 7: TouchMe na ośmioro wykonawców, publiczność, akcesoria i elektronikę (2020), Deep Relaxation vol. 8: Do It to Yourself na kwartet smyczkowy, publiczność, akcesoria, wideo i elektronikę (2020), Lighted Motion and Sound Waterfall Picture na orkiestrę, soundtrack i wideo (2021), Fiasco na zespół i elektronikę (2021).
http://mapofcomposers.pl/en/kompozytorzy/laskowski-mikolaj