Klartag, Yair Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień

przejdź do treści

kompozytor izraelski. Studiował kompozycję u Rubena Seroussiego i Georga Friedricha Hassa na Uniwersytecie w Tel Awiwie, w Wyższej Szkole Muzyki w Bazylei i na Uniwersytecie Columbia w Nowym Jorku. 

Otrzymywał zamówienia od Donaueschinger Musiktage, Monachijskiej Orkiestry Kameralnej, festiwali MATA i ZeitRäume oraz Biennale w Monachium. Jego dzieła wykonują m.in. orkiestry radiowe w Berlinie i Wiedniu, Monachijska Orkiestra Kameralna, Genewska Orkiestra Kameralna, Tokyo Sinfonietta, NFM Filharmonia Wrocławska, ensemble recherche, Ensemble Musikfabrik, ensemble mosaik, Ensemble Linea, Meitar ensemble, JACK quartet oraz kwartet MIVOS, na festiwalach takich jak Ultraschall Berlin, Biennale w Wenecji, Schwetzinger Festspiele, ECLAT, Bludenzer Tage zeitgemässer Musik oraz Tage für Neue Musik Zürich. 

Jest laureatem wielu nagród i stypendiów, takich jak: Nagroda Fundacji Ernsta von Siemensa, Nagroda Kompozytorska Miasta Stuttgart, Nagroda im. Henriego Lazarofa, Nagroda Irino, New Classics, Nagroda im. Yvara Mikhashoffa, pierwsza nagroda w I Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Ireneu Segarry, druga nagroda na VII Konkursie im. Henriego Dutilleux i Konkursie Genewskim, Nagrody Publiczności na Konkursie Kompozytorskim im. Isanga Yuna, Nagrody Premiera Izraela, stypendium Klon Stowarzyszenia Kompozytorów Izraelskich, Nagrody AKUM; był także rezydentem w Herrenhaus Edenkoben i stypendystą DAAD. 

Obecnie wykłada kompozycję i analizę na Akademii Muzycznej w Jerozolimie. Mieszka w Tel Awiwie. 

Wybrane utwory: Pięć utworów na fortepian (2007), Mind the Gaps na kwartet smyczkowy i gitarę elektryczną (2008), Ta­king the note for a walk na fortepian (2008), Many Waters na chór mieszany, chór dziecięcy i dwoje perkusistów (2008), Salve Regina na chór dziecięcy i organy (2009), Bipolar Disorder na czternastu muzyków (2009), Stagnation Points na flet, klarnet, fagot, skrzypce, wiolonczelę i fortepian (2009), A Confrontation with Infinities na saksofon i elektronikę (2010), Hat Trick na flet i wiolonczelę (2010), Background Music for Fundraising Event na orkiestrę symfoniczną (2010), Anisomorphism na siedemnastu muzyków (2011), Lingua ignota na sopran, puzon, fortepian, perkusję i wiolonczelę (2011), Se vuol ballare na elektryczną gitarę basową (2011), But that is all misunderstanding na kwartet wokalny, flet, saksofon, fortepian i wiolonczelę (2011), Moments incommunica­bles na gitarę, flet, klarnet, skrzypce i wiolonczelę (2011),A me­lancholy of mine own na klarnet, skrzypce, wiolonczelę i fortepian (2012), Fragments of Profound Boredom na saksofon, fortepian i perkusję (2012), All Day I Hear the Noise of Waters na perkusję (2012), Compos mentis na dziesięciu muzyków (2012), No sym­bols where none intended na lupofon, klarnet basowy, contraforte, fortepian, skrzypce i wiolonczelę (2012), Bloody Flux na saksofon barytonowy, wiolonczelę i wzmacniacz gitary elektrycznej (2012), On writing poetry dla jedenastu muzyków (2013), Divergence de la série harmonique na gitarę (2013), Con forza di gravità na orkiestrę smyczkową (2013), La Lumière des coïncidences na kwartet saksofonowy (2013), Nothing to express na gitarę elektryczną i kwartet smyczkowy (2014), The Myth of Homo Rudolfensis na trzy soprany i zespół (2014), A Villa in the Jungle na fortepian, flet, klarnet basowy, skrzypce i wiolonczelę (2014), Polychronizationna kwartet smyczkowy (2015), Im Zeitalter der Reproduzierbar­ keit na fortepian i wideo (2015), Ex tempore na sopran, saksofon tenorowy, gitarę elektryczną, fortepian i akordeon (2015), Pros mathematikous na klarnet, flet, skrzypce, altówkę i wiolonczelę (2015), There’s no lack of void na osiem instrumentów (2016), Bocca chiusa na klarnet i orkiestrę kameralną (2017), Unavoidably Sentimental na jedenastu muzyków (2017), Goo­prone na saksofon, puzon, akordeon, fortepian i wiolonczelę (2017), Generally Pathetic na fortepian i syntezator (2018), Keep cool but care na klarnet, fortepian, akordeon i kontrabas (2019), Concerto Grosso na sekstet instrumentalny i orkiestrę kameralną (2019), Six Me­mos from the Last Millennium na flet, klarnet, fortepian, perkusję, skrzypce, wiolonczelę i wideo (2020), Voglio e non vorrei na dwa klarnety, dwie waltornie i dwa fagoty (2019), Rationale na sopran i zespół (2021), Unbearable Lightness na flet, harfę i altówkę (2020), Instabilities na skrzypce (2021), Awkward Dances and Passacaglia na zespół (2021), The Replication Crisis na kwartet gitar elektrycznych (2021).