Morales Murguía, Hugo
kompozytor/sonolog. Esencjalne elementy jego twórczości to badanie od nowa potencjału instrumentów tradycyjnych, wykorzystywanie przedmiotów znalezionych, eksploracja technologii i technik wykonawczych oraz rozwój alternatywnych form generowania dźwięku na potrzeby komponowania. Morales woli traktować tradycyjne instrumenty jako artefakty, natomiast zwykłe obiekty – jako instrumenty. W wielu utworach bada także możliwości wykonawcy; skłonny jest postrzegać go jako wszechstronnego, elastycznego performera, który oprócz opanowania gry na swoim instrumencie potrafiłby przekształcić każdy przedmiot w instrument muzyczny.
Jego utwory powstają w wyniku fizycznej eksploracji wzajemnych stosunków budowy instrumentu, akustyki i techniki, które to stosunki generują strukturę muzyczną w miarę rozwoju utworu. Hugo Morales Murguía po ukończeniu studiów w Center of Research and Musical Studies (CIEM) w Mexico City przeniósł się do Holandii, gdzie odbył studia podyplomowe, wspierany przez dwie instytucje: Netherlands Organization for International Cooperation in Higher Education oraz Fondo Nacional para la Cultura y las Artes.
Ma podwójny tytuł Master of Arts: w dziedzinie kompozycji (Królewskie Konserwatorium w Hadze) oraz w dziedzinie sonologii (Instytut Sonologii). Doktorat uzyskał w Centre of Contemporary Music Practice na Brunel University w Londynie. Obecnie uczy kompozycji elektronicznej w Królewskim Konserwatorium w Hadze.
Wybrane utwory: Lu na preparowany wibrafon (2011), Fields na sześciu muzyków i trzydzieści pięć zasilaczy (2011), Mechanical Tension na preparowany zespół dziewięciu muzyków (2011–12), Tonewood na pięć amplifikowanych instrumentów drewnianych i generator impulsów (2011–12), Trio for disposable reeds na trzy amplifikowane wydłużone słomki i trzy dmuchawy (2012–13), Equid na pięć amplifikowanych kości (2013–14), 5 violinized utensils na pięć amplifikowanych obiektów (2014), Modes of Mechanical Ventilation na amplifikowany intubowany flet (2014), Etude of Propulsion na czworo skaczących, elektronikę i syntezatory (2014), Variable Axial Flux na sześć wentylatorów stołowych (2014), Endoscopies na troje ust ludzkich, live electronics i system projekcji wideo (2014), Tonewood II na amplifikowane rezonujące instrumenty drewniane i komputer (2015), &TD na trzy amplikowane rezonujące struktury (2015), Phobia na tancerzy i zespół perkusyjny (2015), Underline, opera na czterech perkusistów i czterech tancerzy (2013–16), Terra Incognita muzyka dla dwóch tancerzy (2016–17), Vortices generated in uids such as air dla siedmiu muzyków (2017), Sustainable Music na cztery elektryczne generatory rowerowe, światła, głośniki i preparowane odkurzacze (2017), On Floating Ground na zespół i hardware wykonany na zamówienie (2018), Freiheit muzyka dla ośmiu tancerzy (2019), Wireless na trzy bezprzewodowe gitary (2019), Book of Organisms III na instrument powietrzny wykonany na zamówienie i flety (2020), Topspin Plama na trzy cymbały, sześć rakietek do łapania pluskiew i system amplifikacji (2021), Freedom na tancerzy i zespół perkusyjny i dwanaście amplifikowanych pudełek (2021).